Ocenianie w postaci punktów, chociaż stosowane przez szkoły, nie uwzględnia m.in. indywidualnego podejścia do ucznia, może rodzić też pewne przekłamania, np. gdy uczeń zachowuje się niewłaściwie, nie zmienia swojej postawy i uzyskał znaczną liczbę punktów minusowych, a z drugiej strony – pozyskał za inne kryteria (które nie wskazują na poprawę, zmianę jego zachowania, postawy, świadomy rozwój) znaczącą liczbę punktów dodatnich i tym samym podniósł ocenę.
Taki sposób oceniania nie jest również łatwy w przypadku ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, bowiem należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (§ 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych).
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły (art. 44b ust. 4 ustawy o systemie oświaty). Powyższe zapisy również wskazują na wagę indywidualnego podejściaw przypadku oceniania zachowania ucznia.
Zapisy cyt. ustawy o systemie oświaty precyzują, że ocenianie zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
Ustalając szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego, należy również wziąć pod uwagę, że ocenę klasyfikacyjną zachowania wychowawca klasy ustala po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia (art. 44h ust. 1 ww. ustawy). Trzeba zapewnić taki sposób uzyskiwania opinii, by jednoznacznie wypełnić to wymaganie (wszyscy nauczyciele i wszyscy uczniowie powinni wyrazić opinię, także sam uczeń).
Ponadto, ustalenie oceny klasyfikacyjnej zachowania jest wyłączną kompetencją wychowawcy oddziału (art. 44b ust. 4), a zapis punktowy jest pewnym podsumowaniem, z którego wynika ocena zachowania, która nie do końca uwzględnia indywidualną sytuację, w tym problemy środowiskowe, zaburzenia i dysfunkcje oraz, co najważniejsze rozwój danego ucznia.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń