Trwają w sejmie prace nad zmianą ustawy o systemie oświaty, która obejmuje obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnie. Mimo odmiennych doniesień prasowych, zdaniem MEN zmiana przepisów nie spowoduje wzrostu liczby oddziałów klas I w skali kraju ani na wprowadzenie nauki zmianowej.
W skali całego kraju szkoły podstawowe są przygotowane infrastrukturalnie do przyjęcia całego rocznika sześciolatków. Tzw. ustawa sześciolatkowa, której pierwsze sejmowe czytanie odbyło się 24 lipca na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, dodatkowo złagodzi proces wprowadzania rocznika sześciolatków do szkół podstawowych, rozkładając go na dwa lata szkolne.
Obecnie, ze względu na niż demograficzny, możliwości szkół nie są w pełni wykorzystane. Od roku szkolnego 2005/06 do roku 2012/13 liczba uczniów szkół podstawowych zmniejszyła się aż o 441 tys. (z ok 2,6 mln do ok 2.16 mln). W roku szkolnym 2014/15, gdy obowiązkiem szkolnym zostaną objęte dzieci urodzone w pierwszej połowie 2008 r., według wstępnych szacunków, liczba uczniów szkół podstawowych wyniesie 2,33 mln uczniów. Czyli niemal o 300 tys. mniej niż w roku 2006.
W tzw. ustawie sześciolatkowej proponuje się, aby od września 2014 roku klasy I-wsze liczyły do 25 uczniów. Taki przepis ma obowiązywać od września 2014 roku i docelowo będzie dotyczył klas 1-3 (we wrześniu 2014 klasy I-wsze, we wrześniu 2015 r. klasy I i II, od września 2016 r. klasy I-III).
Obecnie w zdecydowanej większości szkół podstawowych średnia wielkość oddziału nie przekracza 25 uczniów, szczególnie na terenach wiejskich sporadyczna jest sytuacja, aby oddział liczył więcej niż 25 uczniów. W podziale na poszczególne klasy, statystyki przedstawiają się następująco:
Klasa |
Odsetek szkół w Polsce z oddziałami liczącymi nie więcej niż 25 uczniów |
w tym na wsi |
I |
92% |
97% |
II |
92% |
96% |
III |
93% |
97% |
IV |
91% |
95% |
V |
90% |
95% |
VI |
91% |
94% |
Należy też założyć, że gminy do tworzenia sal dla klas pierwszych, po wprowadzeniu obowiązku szkolnego dla 6-latków, będą wykorzystywać również pomieszczenia wykorzystywane dotychczas przez oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych, w których obecnie uczą się sześciolatki.
Warto także wspomnieć, że w roku szkolnym 2012/2013 funkcjonowało 13 464 szkół podstawowych. W aż 8739 z nich prowadzony był tylko jeden oddział klasy I. Kolejne 2465 szkół to placówki z dwoma oddziałami klasy I. Oznacza to, że wprowadzenie po około pół rocznika uczniów z rocznika 2008 do klas I w kolejnych dwóch latach nie wpłynie znacząco ani na wzrost liczby oddziałów klasy I w skali kraju ani na wprowadzanie nauki zmianowej. Takie przypadki mogą wystąpić jedynie lokalnie w dużych miastach, gdzie już obecnie infrastruktura szkolna przygotowana przez gminę, nie pokrywa potrzeb mieszkańców obwodu szkoły.
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń