Organizacja zajęć z religii i etyki wzbudza wiele wątpliwości, szczególnie dotyczących składania wniosków czy ustalania ocen z tych zajęć. Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło najważniejsze zasady obowiązujące w tym roku szkolnym. Sprawdź, czy zajęcia z etyki i religii w Twojej placówce organizowane są zgodnie z przepisami!
Od roku szkolnego 2015/2016 obowiązuje zasada, zgodnie z którą uczeń uczęszczający zarówno na zajęcia z religii, jak i z etyki otrzymuje ocenę z każdego z tych zajęć. A do średniej ocen uzyskanych w wyniki klasyfikacji rocznej wlicza się jedną ocenę ustaloną jako średnia z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć. Jeżeli ustalona w ten sposób ocena nie jest liczbą całkowitą, należy ją zaokrąglić do liczby całkowitej w górę. Ta sama zasada obowiązuje przy ustalaniu średniej z końcowych ocen klasyfikacyjnych z religii i etyki.
Od 1 września 2016 r. określono nowe zasady dotyczące umieszczania ocen z religii i etyki na świadectwach szkolnych: promocyjnym i ukończenia szkół. W miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się:
W zajęciach z religii (określonego wyznania) i etyki uczeń uczestniczy na zasadzie dobrowolnego wyboru – są to zajęcia dodatkowe. Podstawą udziału ucznia w tych zajęciach jest życzenie wyrażone w formie pisemnego oświadczenia złożonego przez rodziców (opiekunów prawnych) lub pełnoletniego ucznia. Należy również poinformować szkołę, także w formie pisemnego oświadczenia, o ewentualnym wycofaniu wcześniej złożonego oświadczenia deklarującego udział ucznia w zajęciach z religii i/lub etyki.
Oświadczenia w sprawie udziału ucznia w zajęciach z religii i/lub etyki, istotne dla organizacji pracy szkoły, są dokumentami zawierającymi dane osobowe. Zatem informacje w nich zawarte mogą być przetwarzane zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych.
Decyzję dotyczącą wskazania konkretnego czasu, w którym będą się odbywać zajęcia z religii w publicznym przedszkolu ustala dyrektor przedszkola w ramowym rozkładzie dnia każdego oddziału przedszkolnego. Plan te ustala się na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem m.in. zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
Stanowisko nauczyciela etyki może zajmować osoba, która ukończyła odpowiednio:
W szkołach podstawowych, gimnazjach i w szkołach ponadgimnazjalnych zajęcia z etyki może prowadzić nauczyciel, który ukończył studia wyższe w zakresie filozofii lub etyki lub ukończył inne studia wyższe i studia podyplomowe w tym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne. Możliwe jest również powierzenie prowadzenia zajęć z etyki nauczycielowi, który ukończył studia wyższe w innym zakresie niż filozofia/etyka. Stanie się to wówczas, jeśli ich program obejmował treści nauczanego w szkole przedmiotu etyka w zakresie wynikającym z podstawy programowej przedmiotu, określone dla danego etapu edukacyjnego.
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń