We wrześniu w 2012 r. zacznie obowiązywać w liceach ogólnokształcących nowa podstawa programowa, która będzie polegała na złączeniu programowym gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Uczeń będzie uczyć się historii gruntowniej, w sposób bardziej pogłębiony.
Bez względu na to, czy uczeń w liceum ogólnokształcącym wybierze przedmioty humanistyczne czy przyrodnicze, przez cały okres nauki będzie uczył się historii. W I klasie (przyrodniczej, politechnicznej, humanistycznej, ekonomicznej) będą to 2 godziny historii tygodniowo. Od 2015 r., kiedy obecni uczniowie klas III gimnazjów ukończą szkoły ponadgimnazjalne, absolwenci będą dużo lepiej, solidniej przygotowani nie tylko do kontynuowania nauki, ale także dobrze znających historię najnowszą
W skład części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego poza zadaniami z zakresu języka polskiego wchodzą odrębnie oceniane zadania z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie. Jest to konsekwencja wzmocnienia roli tych przedmiotów w gimnazjum. Egzamin gimnazjalny sprawdza, w jakim stopniu gimnazjalista spełnia wymagania z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego.
Wstępny projekt nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół został po raz pierwszy upowszechniony 10 kwietnia 2008 r. w celu poddania go szerokim konsultacjom społecznym. W opracowywaniu podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego brało udział około 140 ekspertów merytorycznych: pracowników uczelni, nauczycieli, pracowników systemu egzaminów zewnętrznych oraz 46 recenzentów projektów podstaw programowych dla poszczególnych przedmiotów i poziomów kształcenia (specjaliści z zakresu poszczególnych przedmiotów nauczania/dziedzin wiedzy).
Eksperci przeanalizowali ponad 2,5 tysiąca opinii i uwag oraz ponad 200 recenzji sporządzonych przez fachowców w poszczególnych dziedzinach kształcenia. Wiele z tych uwag zostało uwzględnionych. Projekt rozporządzenia został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i partnerów społecznych, w tym również do licznych organizacji oświatowych. Rozporządzenie to było jednym z najszerzej konsultowanych projektów aktów prawnych przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Najważniejsza zmiana w nowej podstawie programowej to zespolenie programowe gimnazjum i I klasy szkoły ponadgimnazjalnej w czteroletni cykl kształcenia, który nauczyciele mają obowiązek wykorzystać na zbudowanie solidnego fundamentu wiedzy ogólnej.
Ze względu na to, że 1 września w 2012 r. zacznie obowiązywać w liceach ogólnokształcących nowa podstawa programowa konieczna była nowelizacja rozporządzenia dotyczącego ramowych planów nauczania.
Pierwszy projekt rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych został skierowany do uzgodnień miedzyresortowych i do konsultacji z partnerami społecznymi i związkami zawodowymi 16 maja 2011 r. Wśród zgłoszonych uwag nie było uwag odnoszących się do liczby godzin historii w szkołach ponadgimnazjalnych.
Przykładowy plan zajęć ucznia liceum ogólnokształcącego, który wybierze nauczanie w zakresie rozszerzonym przedmioty przyrodnicze lub humanistyczne:
Klasa przyrodnicza - dla osób zamierzających kontynuowanie kształcenia na kierunkach medycznych i przyrodniczych.
|
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Razem godzin |
|||
Język polski |
4 |
4 |
4 |
12 |
|||
Język obcy -I |
4 |
3 |
2 |
9 |
|||
Język obcy -II |
2 |
2 |
2 |
6 |
|||
Historia |
Historia i społeczeństwo * (obowiązkowy przedmiot uzupełniający) |
2 |
3* |
1* |
7 |
||
Wiedza o społeczeństwie |
1 |
||||||
Wiedza o kulturze |
1 |
- |
- |
1 |
|||
Matematyka |
4 |
3 |
3 |
10 |
|||
Fizyka |
Fizyka w medycynie * |
1 |
2* |
2* |
28 |
||
Chemia |
1 |
5 |
5 |
||||
Biologia |
1 |
5 |
5 |
||||
Geografia |
1 |
- |
- |
||||
Podstawy przedsiębiorczości |
2 |
- |
- |
2 |
|||
Informatyka |
1 |
- |
- |
1 |
|||
Wychowanie fizyczne |
3 |
3 |
3 |
9 |
|||
Edukacja dla bezpieczeństwa |
1 |
- |
- |
1 |
|||
Zajęcia z wychowawcą |
1 |
1 |
1 |
3 |
|||
Język łaciński w medycynie (obowiązkowy przedmiot uzupełniający proponowany przez szkołę) |
- |
1 |
1 |
2 |
|||
Ogółem godzin |
30 |
32 |
29 |
91 |
|||
Zajęcia wynikające z ramowych planów nauczania, realizowane w wymiarze określonym w innych przepisach, w szczególności: | |||||||
Religia |
2 |
2 |
2 |
6 |
|||
Wychowanie do życia w rodzinie |
14 godzin w każdej klasie, w tym 5 w grupach z podziałem na dziewczęta i chłopców |
|
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Razem godzin |
|
Język polski |
4 |
4 |
4 |
12 |
|
Język obcy -I |
3 |
3 |
3 |
9 |
|
Język obcy -II |
2 |
3 |
1 |
6 |
|
Historia |
Historia i społeczeństwo * (obowiązkowy przedmiot uzupełniający) |
2 |
2* |
2* |
7 |
Wiedza o społeczeństwie |
1 |
||||
Wiedza o kulturze |
1 |
- |
- |
1 |
|
Matematyka |
5 |
6 |
6 |
17 |
|
Fizyka |
1 |
5 |
5 |
14 |
|
Chemia |
1 |
|
|
||
Biologia |
1 |
|
|
||
Geografia |
1 |
- |
- |
||
Podstawy przedsiębiorczości |
2 |
- |
- |
2 |
|
Informatyka |
1 |
3 |
3 |
7 |
|
Wychowanie fizyczne |
3 |
3 |
3 |
9 |
|
Edukacja dla bezpieczeństwa |
1 |
- |
- |
1 |
|
Zajęcia z wychowawcą |
1 |
1 |
1 |
3 |
|
Rysunek techniczny |
- |
2 |
1 |
3 |
|
Ogółem godzin |
30 |
32 |
29 |
91 |
|
Zajęcia wynikające z ramowych planów nauczania, realizowane w wymiarze określonym w innych przepisach, w szczególności: | |||||
Religia |
2 |
2 |
2 |
6 |
|
Wychowanie do życia w rodzinie |
14 godzin w każdej klasie, w tym 5 w grupach z podziałem na dziewczęta i chłopców |
Klasa humanistyczna - dla osób zamierzających kontynuowanie kształcenia na kierunkach filologicznych i humanistycznych.
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Razem godzin |
||
Język polski |
5 |
7 |
8 |
20 |
|
Język obcy -I |
3 |
3 |
3 |
9 |
|
Język obcy -II |
3 |
5 |
4 |
12 |
|
Historia |
2 |
5 |
5 |
13 |
|
Wiedza o społeczeństwie |
1 |
- |
- |
||
Wiedza o kulturze |
1 |
- |
- |
1 |
|
Matematyka |
3 |
4 |
3 |
10 |
|
Fizyka |
Przyroda * (obowiązkowy przedmiot uzupełniający) |
1 |
4* |
2* |
10 |
Chemia |
1 |
||||
Biologia |
1 |
||||
Geografia |
1 |
||||
Podstawy przedsiębiorczości |
2 |
- |
- |
2 |
|
Informatyka |
1 |
- |
- |
1 |
|
Wychowanie fizyczne |
3 |
3 |
3 |
9 |
|
Edukacja dla bezpieczeństwa |
1 |
- |
- |
1 |
|
Zajęcia z wychowawcą |
1 |
1 |
1 |
3 |
|
Ogółem godzin |
30 |
32 |
29 |
91 |
|
Zajęcia wynikające z ramowych planów nauczania, realizowane w wymiarze określonym w innych przepisach, w szczególności: | |||||
Religia |
2 |
2 |
2 |
6 |
|
Wychowanie do życia w rodzinie |
14 godzin w każdej klasie, w tym 5 w grupach z podziałem na dziewczęta i chłopców |
Klasa ekonomiczna - dla osób zamierzających kontynuowanie kształcenia na kierunkach ekonomicznych
|
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Razem godzin |
|
Język polski |
4 |
4 |
4 |
12 |
|
Język obcy -I |
2 |
4 |
3 |
9 |
|
Język obcy -II |
3 |
5 |
5 |
15 |
|
Historia |
Historia i społeczeństwo * (obowiązkowy przedmiot uzupełniający) |
2 |
3* |
1* |
7 |
Wiedza o społeczeństwie |
1 |
||||
Wiedza o kulturze |
1 |
- |
- |
1 |
|
Matematyka |
5 |
6 |
7 |
18 |
|
Fizyka |
1 |
- |
- |
13 |
|
Chemia |
1 |
- |
- |
||
Biologia |
1 |
- |
- |
||
Geografia |
1 |
5 |
4 |
||
Podstawy przedsiębiorczości |
2 |
- |
- |
2 |
|
Informatyka |
1 |
- |
- |
1 |
|
Informatyka dla ekonomistów |
|
1 |
1 |
2 |
|
Wychowanie fizyczne |
3 |
3 |
3 |
9 |
|
Edukacja dla bezpieczeństwa |
1 |
- |
- |
1 |
|
Zajęcia z wychowawcą |
1 |
1 |
1 |
3 |
|
Ogółem godzin |
30 |
32 |
29 |
91 |
|
Zajęcia wynikające z ramowych planów nauczania, realizowane w wymiarze określonym w innych przepisach, w szczególności: | |||||
Religia |
2 |
2 |
2 |
6 |
|
Wychowanie do życia w rodzinie |
14 godzin w każdej klasie, w tym 5 w grupach z podziałem na dziewczęta i chłopców |
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń