Podczas konferencji prasowej przedstawiciele Ministerstw Edukacji Narodowej zaprezentowali projekt roboczy podstaw programowych w zakresie nowego przedmiotu – edukacja obywatelska, który zastąpi dotychczasową historię i teraźniejszość (HiT). Przekazano również istotne informacje dla organizacji zajęć z tego przedmiotu. Szczegóły poniżej.
Zgodnie z przedstawionymi informacjami przedmiot edukacja obywatelska ma składać się z 3 obowiązkowych elementów:
Założenie, które towarzyszy projektowanym podstawom programowym to przygotowanie uczniów do aktywnego i świadomego zaangażowania obywatelskiego, które oparte jest na poczuciu odpowiedzialności za dobro wspólne i kraj. Dzięki edukacji obywatelskiej uczniowie mają najważniejsze procesy i zjawiska w życiu społecznym i politycznym, ale też interesować się wybranymi zjawiskami, by w oparciu o rzetelnie dobrane informacje, ale też własne wartości formułowali opinie na ten temat a finalnie potrafili oddolnie rozwiązywać problemy społeczne.
Ostateczna wersja projektu podstaw programowych w zakresie edukacji obywatelskie ma zostać skierowana do konsultacji w październiku 2024 r. Z kolei w grudniu 2024 r. ma dojść do podpisania rozporządzenia uwzględniającego nowe podstawy.
Przedmiot edukacja obywatelska zostanie wprowadzony w klasach I liceum, technikum i branżowej szkoły I stopnia w roku szkolnym 2025/2026. Wymiar godzin zajęć przedstawia się następująco:
Z wypowiedzi przedstawicieli MEN wynika, że do nauczania przedmiotu edukacja obywatelska nie będą wymagane odrębne kwalifikacje. Uprawnienia do prowadzenia tych zajęć będą mieli nauczyciele mający kwalifikacje w zakresie:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń