Sprawdź, jak przygotować jednostkę do kontroli finansowej. Dowiesz się, jakie obszary i dokumenty może skontrolować audytor.
Co podlega kontroli – informacje ogólne |
Zaznacz |
1. Czy jednostka posiada aktualną politykę (zasady) rachunkowości? |
|
2. Czy w Zakładowym Planie Kont są konta aktualnie używane przez jednostkę oświatową? |
|
3. Czy w jednostce znajduje się karta wzorów podpisów? |
|
4. Czy jest przeprowadzana ocena pracowników księgowości? |
|
5. Czy jest dokonywana kontrola zarządcza? |
|
Co podlega kontroli – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
|
1. Czy opracowano Instrukcję zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? |
|
2. Czy regulamin ZFŚS został uzgodniony ze związkami zawodowymi? |
|
3. Czy powołano komisję socjalną? |
|
4. Czy sporządzono preliminarz wydatkowania środków ZFŚS na dany rok kalendarzowy? |
|
5. Czy przekazano I ratę odpisu na ZFŚS z rachunku podstawowego na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 31 maja danego roku? |
|
6. Czy wypłacono świadczenie urlopowe dla nauczycieli? |
|
7. Czy przekazano II ratę odpisu na ZFŚS z rachunku podstawowego na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września danego roku? |
|
8. Czy dokonano korekty odpisu na ZFŚS do 31 grudnia danego roku? |
|
9. Czy zastosowano prawidłową klasyfikację budżetową odpisu na ZFŚS (§ 4440)? |
|
Co podlega kontroli – księgi rachunkowe |
|
1. Czy księgi rachunkowe są prowadzone na bieżąco? |
|
2. Czy jest stosowana w jednostce zasada memoriału? |
|
3. Czy poprawnie naliczono i ujęto w księgach rachunkowych amortyzację środków trwałych? |
|
4. Czy odprowadzono do 5 stycznia następnego roku do budżetu jednostki samorządu terytorialnego środki finansowe pozostałe na dzień 31 grudnia roku budżetowego na wydzielonym rachunku dochodów, (zgodnie z art. 223 ustawy o finansach publicznych)? |
|
5. Czy na koniec każdego kwartału naliczane są odsetki od należności i zobowiązań? |
|
6. Czy plan finansowy jest prawidłowo ujmowany na kontach pozabilansowych? |
|
7. Czy zmiany w planie finansowym wydatków dokonywano zgodnie z upoważnieniem? |
|
8. Czy jednostka dokonywała wydatków, które nie miały pokrycia w planie finansowym? |
|
9. Czy saldo konta 860 roku dotyczące wyniku finansowego roku ubiegłego zostało przeksięgowane w roku bieżącym na konto 800 „Fundusz jednostki”? |
|
10. Czy dane ewidencji syntetycznej są zgodne z danymi ewidencji analitycznej jednostki oświatowej? |
|
11. Czy bilans otwarcia roku obrotowego jest zgodny z bilansem zamknięcia roku poprzedniego? |
|
12. Czy zapis po stronie Ma kont kosztowych zespołu 4 dotyczy wyłącznie korekt w zakresie kosztów? |
|
13. Czy zapis po stronie Ma kont przychodowych zespołu 7 dotyczy wyłącznie korekt w zakresie przychodów? |
|
14. Czy poszczególne konta syntetyczne wykazują salda po właściwej stronie (Wn lub Ma) |
|
14. Czy dokonano obowiązkowych przeksięgowań na koniec roku pod datą 31 grudnia: Zrealizowanych dochodów i wydatków na konto 800 Zrealizowanych przychodów i kosztów na konto 860 |
|
15. Czy zostały wydrukowane księgi rachunkowe lub przeniesione ich treści na inny komputerowy nośnik danych: dziennik, księga główna, księgi pomocnicze, tj. środki trwałe, rozrachunki, rzeczowe składniki obrotowe, zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej na koniec roku obrotowego, zestawienie sald kont ksiąg pomocniczych na koniec roku obrotowego. |
|
Co podlega kontroli – inwentaryzacja |
|
1. Czy opracowano Instrukcję inwentaryzacyjną lub zweryfikowano jej treść? |
|
2. Czy wydano zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji? |
|
3. Czy opracowano harmonogram i terminarz inwentaryzacji? |
|
4. Czy powołano komisję inwentaryzacyjną i powołano zespoły spisowe? |
|
5. Czy przeprowadzono szkolenie zespołów spisowych? |
|
6. Czy przygotowano się do inwentaryzacji: czy przygotowano i uporządkowano dokumenty? czy przygotowano pola spisowe poprzez ich uporządkowanie i oznakowanie – w zależności od techniki spisowej? |
|
7. Czy zebrano oświadczenia wstępne od osób materialnie odpowiedzialnych, które będą uczestniczyły przy spisie? |
|
8. Czy pobranie arkuszy spisowych zostało odnotowane w księdze druków ścisłego zarachowania? |
|
9. Czy dokonano rozliczenia niewykorzystanych lub anulowanych arkuszy spisowych? |
|
10. Czy inwentaryzację przeprowadzono w terminach określonych w ustawie o rachunkowości? |
|
11. Czy przeprowadzono inwentaryzację w drodze spisu z natury? |
|
12. Czy przeprowadzono inwentaryzację w drodze uzgodnienia sald? |
|
13. Czy przeprowadzono inwentaryzację w drodze porównania z dokumentacją księgową? |
|
14. Czy wysłano potwierdzenie sald należności cywilnoprawnych do kontrahentów? |
|
15. Czy dokonano wyceny spisanych składników majątku? |
|
16. Czy ustalono ewentualne różnice inwentaryzacyjne i sporządzono protokół? |
|
17. Czy wyjaśniono okoliczności i przyczyny powstania różnic inwentaryzacyjnych? |
|
18. Czy sporządzono protokół z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych? |
|
19. Czy różnice inwentaryzacyjne zostały ujęte w księgach rachunkowych roku, którego dotyczyła inwentaryzacja? |
|
Co podlega kontroli – klasyfikacja budżetowa |
|
1. Czy dochody ujmowane są w prawidłowej klasyfikacji budżetowej? |
|
2. Czy wydatki bieżące ujmowane są w prawidłowej klasyfikacji budżetowej? |
|
3. Czy wydatki majątkowe ujmowane są w prawidłowej klasyfikacji budżetowej? |
|
Co podlega kontroli – dokumentacja księgowa |
|
1. Czy na dokumentach wpływających do jednostki są umieszczane daty wpływu? |
|
2. Czy dokumenty księgowe są sprawdzane pod względem merytorycznym, rachunkowym i formalnym przez upoważnione do tego osoby? |
|
3. Czy na dokumencie jest zapis zatwierdzający do zapłaty przez kierownika jednostki? |
|
Co podlega kontroli – ewidencja księgowa |
|
1. Czy jest przestrzegana zasada podwójnego zapisu? |
|
2. Czy ewidencja dochodów budżetowych prowadzona jest na właściwych kontach? |
|
3. Czy ewidencja zwrotów niewykorzystanych przez jednostkę środków na realizację wydatków prowadzona jest w sposób prawidłowy? |
|
4. Czy jednostka ewidencjonuje środki pieniężne w drodze na odpowiednich kontach? |
|
5. Czy występuje zgodność ewidencji analitycznej z syntetyczną na koncie 221? |
|
6. Czy prawidłowo są ewidencjonowane należności z tytułu najmu pomieszczeń w szkole? |
|
7. Czy jednostka, która posiada należności długoterminowe, prowadzi ewidencję na koncie 226? |
|
8. Czy prawidłowo są ewidencjonowane zobowiązania wobec kontrahentów? |
|
9. Czy jest prowadzona ewidencja pomocnicza rozrachunków z dostawcami? |
|
10. Czy w przypadku refundacji wynagrodzeń pracowników interwencyjnych z PUP prowadzona jest ewidencja księgowa na odpowiednich kontach? |
|
Co podlega kontroli – ewidencja pozabilansowa |
|
1. Czy przestrzegano procedury opracowania planu finansowego? |
|
2. Czy prowadzona jest ewidencja pozabilansowa na kocie 980? |
|
3. Czy ewidencja pozabilansowa na koncie 980 jest prowadzona prawidłowo? |
|
4. Czy prowadzona jest ewidencja pozabilansowa na koncie 998? |
|
5. Czy ewidencja pozabilansowa na koncie 998 jest prowadzona prawidłowo? |
|
6. Czy na koncie 999 prawidłowo zaangażowano wydatki dotyczące trzynastki? |
|
Co podlega kontroli – sprawozdawczość budżetowa |
|
1. Czy jednostka sporządza obowiązkowe sprawozdania budżetowe RB zgodnie z rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji budżetowej? Sprawozdanie Rb-27S, Sprawozdanie Rb-28S, Sprawozdanie Rb-34S, Sprawozdanie Rb-50. |
|
2. Czy jednostka sporządza obowiązkowe sprawozdania w zakresie operacji finansowych? Sprawozdanie Rb-N, Sprawozdanie Rb-Z. |
|
3. Czy dochody wykazywane w sprawozdaniu Rb-27S są wykazywane w kwotach netto? |
|
4. Czy należności w sprawozdaniu Rb-N są wykazywane w kwotach brutto? |
|
5. Czy wydatki wykazywane w sprawozdaniu Rb-28S są wykazywane w kwotach brutto? |
|
6. Czy sprawozdania są przekazywane w terminach określonych w rozporządzeniu? |
|
7. Czy dane wykazywane w sprawozdaniach budżetowych oraz w sprawozdaniach w zakresie operacji finansowych są zgodne z danymi wynikającymi z ksiąg rachunkowych jednostki? |
|
Co podlega kontroli – sprawozdawczość finansowa |
|
1. Czy sporządzono sprawozdanie finansowe za 2021 r. zgodnie z przepisami prawa? Bilans Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy) Zestawienie zmian w funduszu Informacja dodatkowa |
|
2. Czy sporządzono zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych – stanowiących podstawę sporządzenia bilansu jednostki budżetowej i dokonanie weryfikacji zawartych w nim danych? |
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń