Ustalenie liczby dzieci w oddziale, wyznaczenie czasu prowadzonych w nim zajęć czy ustalenie ramowego rozkład dnia oddziału należy do zadań i kompetencji dyrektora szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny. Poznaj 7 kroków na zorganizowanie oddziału przedszkolnego w szkole.
By zorganizować nieistniejący dotąd oddział przedszkolny w szkole należy:
1) Rozpoznać możliwości prowadzenia oddziału przedszkolnego w szkole, poprzez:
2) Poinformować radę pedagogiczną o planowanych zmianach w organizacji pracy szkoły i uzyskać, zgodnie z jej kompetencjami wynikającymi z art. 70 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, opinię w sprawie utworzenia w szkole oddziału przedszkolnego.
3) Złożyć do organu prowadzącego szkołę wniosek o utworzenie oddziału przedszkolnego w szkole od września 2022 r. wraz z uzasadnieniem i informacją o skutkach finansowych.
4) Dokonać zmiany w statucie szkoły po otrzymaniu zgody organu prowadzącego. Przepisy pozwalają na fakultatywne zawieranie w nazwie szkoły określeń wskazujących na funkcjonowanie w szkole oddziałów przedszkolnych. Szkoła podstawowa z oddziałami przedszkolnymi może zawierać użyte w odpowiednim rodzaju określenie: „z Oddziałami Przedszkolnymi” (§ 1 ust. 3 rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r.). Musi on natomiast zawierać postanowienia wynikające z art. 102 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe (art. 102 ust. 2).
5) Przygotować arkusza organizacji szkoły na kolejny rok szkolny, z uwzględnieniem szczegółowej organizacji nauczania, wychowania i opieki w oddziale przedszkolnym (§ 17 ust. 5 i 6 rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r.). Formalnym dokumentem, z którego wynika, że w danej szkole podstawowej tworzy się oddział przedszkolny jest arkusz organizacji szkoły opracowywany przez dyrektora szkoły i zatwierdzany przez organ prowadzący szkołę (art. 110 ust. 1 i 3 UPO).
6) Na podstawie wniosków o przyjęcie do oddziału, złożonych przez rodziców do dyrektora szkoły, przeprowadzić postępowanie rekrutacyjne i uzupełniające w terminie określonym przez organ prowadzący szkołę podstawową (art. 149, art. 154 ust. 1 pkt 1, art. 157 i art. 161 UPO).
7) Ustalić na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły, organizację pracy oddziału przedszkolnego, uwzględniając prawidłową realizację celów i zadań przedszkola (art. 110 ust. 4 UPO).
Sieć przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego, ustalana przez radę gminy w drodze uchwały, powinna zapewniać dzieciom zamieszkałym na obszarze gminy możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego oraz spełniania obowiązku przedszkolnego przez dzieci 6-letnie. Ustalenie sieci następuje po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty o zgodności tej sieci z warunkami określonymi w art. 32 ust. 3 ustawy. Sieć publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych tworzą placówki istniejące w dniu podjęcia uchwały w tej sprawie.
W związku z tym, że utworzenie oddziału przedszkolnego w szkole powoduje dodatkowe skutki finansowe związane z przeprowadzeniem zmian organizacyjnych oraz dostosowaniem bazy szkoły i warunków realizacji zadań oddziału przedszkolnego do potrzeb małych dzieci, na zorganizowanie oddziału przedszkolnego w szkole potrzebna jest zgoda organu prowadzącego. Lokal, który zajmie oddział przedszkolny w szkole podstawowej, musi być dostosowany do wymagań określonych w rozporządzeniu MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym są prowadzone oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej (…).
Zgodnie z art. 126 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe organ prowadzący szkołę podstawową, w której zorganizowano oddział przedszkolny jest obowiązany uzyskać pozytywną opinię właściwego komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej potwierdzającą spełnianie wymagań gwarantujących bezpieczne warunki realizacji przez ww. oddział zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Usytuowanie oddziału przedszkolnego w szkole nie powoduje jego wejścia w skład struktury organizacyjnej szkoły. Oznacza to, że powinien on funkcjonować jak przedszkole przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola i zachować odrębność programową. Nauczanie, wychowanie i opieka powinny być w nim zorganizowane odmiennie niż w oddziałach szkoły podstawowej, w której został zorganizowany.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń