Zmienione zasady pracy opiekuńczej i wychowawczej, poprawa warunków dzieci i młodzieży przebywających w ośrodkach wychowawczych, a także dostosowanie przepisów do zmian związanych z kształceniem uczniów niepełnosprawnych - określa nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych. Przepisy wejdą w życie z początkiem nowego roku szkolnego.
Rozporządzenie MEN z 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach określa przede wszystkim nowe zasady funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych, w tym:
placówek oświatowo-wychowawczych,
młodzieżowych ośrodków wychowawczych,
młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych,
specjalnych ośrodków wychowawczych,
ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych
placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
Zmiany wprowadzone w nowym rozporządzeniu służą:
Wszystkie placówki wymienione w nowym rozporządzeniu powinny dokonywać oceny efektów podejmowanych działań, w szczególności dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, a także badać poziom bezpieczeństwa wychowanków. Z bezpieczeństwem w ośrodkach wiąże się także zwiększenie liczby opiekunów w porze nocnej oraz zatrudnianie określonej liczby psychologów, pedagogów i doradców zawodowych (zależnie od potrzeb wychowanków).
Przepisy rozporządzenia dostosowano również do zmian, które zostały wprowadzone w przepisach dotyczących warunków organizowania, kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, a także zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, które zostały wprowadzone po 2011 r.
Przeczytaj także: Podniesienie jakości pracy placówek oświatowych - projekt rozporządzenia
Opracowanie: Monika Fidler
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń