W życie weszło nowe rozporządzenie dotyczące oceny pracy w szkołach artystycznych. Przede wszystkim przewidziano w nim kryteria oceny pracy. Sprawdź jakie kryteria oceny pracy przewidziano dla nauczyciela i dyrektora szkoły artystycznej.
Kryteria oceny pracy nauczyciela szkoły artystycznej dzielą się na obowiązkowe i dodatkowe.
Kryteria podstawowe |
Kryteria dodatkowe |
poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych |
planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły artystycznej i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć (nie dotyczy nauczyciela zajęć edukacyjnych artystycznych, których specyfika nie wskazuje na wykorzystanie tych narzędzi) |
dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki |
diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem |
znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r., ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej |
analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy |
wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły artystycznej oraz środowiska lokalnego |
wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego |
kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela |
realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela, w tym prowadzenie konsultacji, o których mowa w art. 42 ust. 2f, a w przypadku nauczyciela szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne również udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 |
współpraca z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę artystyczną zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych |
podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych |
przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły artystycznej oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole artystycznej, w której nauczyciel jest zatrudniony |
pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole artystycznej i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy |
poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego |
prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców |
współpraca z rodzicami |
realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły artystycznej |
umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów |
|
umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych |
|
opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły artystycznej lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów |
|
przeprowadzanie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą artystyczną oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły artystycznej |
|
współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne |
|
inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej |
Nauczyciel szkoły artystycznej podlega ocenie pracy na podstawie wszystkich kryteriów obowiązkowych i dwóch kryteriów dodatkowych:
Poszczególne kryteria oceniane są przez dyrektora w skali od 0 do 5. Wyjątkiem jest kryterium poprawności merytorycznej i metodycznej prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które ocenia się w skali 0-30 punktów. Ocena pracy zależy od sumy punktów:
W rozporządzeniu przewidziano również odrębne dyrektorskie kryteria oceny pracy:
Dyrektor jest oceniany na podstawie wszystkich ww. kryteriów dyrektorskich, a także na podstawie kryteriów nauczycielskich:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń