Nowe zasady kontroli trzeźwości to druga bardzo istotna nowość w Kodeksie pracy w 2023 r. Będzie ona dotyczyła oczywiście także pracowników szkoły. Nowelizacja przepisów regulujących tę kwestię została właśnie podpisana przez Prezydenta i w ciągu 14 dni od ogłoszenia wejdzie w życie.
Po raz pierwszy w Kodeksie pracy uregulowana została ogólna procedura kontroli trzeźwości pracowników. Będzie ona oczywiście dotyczyła zarówno nauczycieli jak i pracowników niepedagogicznych.
Na takich samych zasadach dyrektor szkoły będzie mógł polecić kontrolę na obecność innych środków działających podobnie do alkoholu (zostaną one skatalogowane w rozporządzeniu).
Pierwszym krokiem w ramach kontroli trzeźwości będzie wewnętrzne badanie nielaboratoryjne za pomocą odpowiedniego urządzenia np. alkomatu. Urządzenie to będzie musiało spełniać wymogi dotyczące wzorcowania i kalibracji.
Zasady kontroli powinny zostać doprecyzowane w porozumieniu zbiorowym, a w razie jego braku – w regulaminie pracy (w przypadku braku regulaminu – w obwieszczeniu). Regulamin ten powinien w szczególności wskazywać:
Informacje te trzeba będzie przekazywać także nowym pracownikom, przed ich dopuszczeniem do pracy.
Co istotne, w razie stwierdzenia nietrzeźwości lub stanu po użyciu alkoholu u pracownika dyrektor nie będzie mógł dopuścić go do pracy. Zakaz dopuszczenia do pracy będzie dotyczył także przypadku, w którym zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik szkoły stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości lub spożywał alkohol w czasie pracy.
Pracownika trzeba będzie poinformować powodach niedopuszczenia do pracy.
W takiej sytuacji zarówno pracodawca jak i pracownik będą mogli zażądać zewnętrznego badania trzeźwości. Przeprowadzi je np. Policja. Będzie to badanie nielaboratoryjne, a w określonych przypadkach – badanie krwi.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń