Wezwanie Policji do zakładu poprawczego, schroniska dla nieletnich i okręgowego ośrodka wychowawczego podlega zasadom określonym w nowym rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości. Znajdziemy tam również szczegółowe zasady współpracy dyrektorów takich placówek z Policją. Sprawdź, jakie obowiązki w tym zakresie przewiduje to rozporządzenie.
Nowe rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości obejmuje:
Obowiązkiem dyrektora ww. placówek ma być przede wszystkim utrzymywanie stałego kontaktu z Komendantem Policji w sprawach dotyczących bezpieczeństwa placówki. To jednak nie wystarczy. Zarówno dyrektor jak i Komendant są zobligowani do wymiany niezbędnych informacji dotyczących zdarzeń w placówce mających związek z jej bezpieczeństwem.
W tym celu dyrektor wraz z Komendantem musi w terminie do 15 stycznia każdego roku ustalić sposób zapewnienia bezpośredniej łączności między placówką właściwą komendą powiatową (miejską, rejonową) Policji. Należy przy tym brać pod uwagę możliwość użycia najszybszego dostępnego środka łączności. W uzasadnionych przypadkach sposób ten może być zaktualizowany.
Dodatkowo dyrektor i Komendant Policji uzgadniają projekt planu zabezpieczenia placówki na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa.
Jakie kroki należy podjąć w dalszej kolejności? Otóż dyrektor musi:
W rozporządzeniu uregulowano również zasady reagowania na zagrożenia bezpieczeństwa w placówce. Przede wszystkim w razie wystąpienia takiego zagrożenia dyrektor musi niezwłocznie zawiadomić o tym komendanta Policji. Z kolei w przypadku wezwania Policji należy dodatkowo poinformować – również niezwłocznie - dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości wykonującej zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.
O wprowadzeniu Policji na teren placówki zwykle decydować będzie wspomniany już dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości w porozumieniu z komendantem Policji. Wyjątkowo jeśli nie będzie możliwe skontaktowanie się z dyrektorem komórki MS, to decyzję taką podejmie dyrektor placówki w porozumieniu z komendantem.
Z kolei wycofanie Policji z placówki, które powinno nastąpić niezwłocznie po usunięciu zagrożenia, będzie następowało na mocy decyzji dowódcy sił Policji w porozumieniu z dyrektorem placówki.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń