Zmienione przepisy dotyczące sześciolatków w szkole pozbawiły dyrektorów możliwości uchylenia decyzji o przyjęciu sześciolatka do szkoły, gdy w trakcie roku szkolnego okazało się, że jednak nie jest on gotowy do nauki w szkole. Tym samym, brak jest środków prawnych do zmiany decyzji przez rodziców i przeniesienia sześciolatka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego, chociaż jest to w interesie dziecka.
Dotychczas, sześciolatek mógł zostać przyjęty do szkoły podstawowej na podstawie decyzji administracyjnej dyrektora placówki. Jeżeli zatem dziecko miało problemy z nauką lub, pomimo wcześniejszych pozytywnych opinii, nie wykazywało dojrzałości szkolnej, dyrektor mógł uchylić wydaną przez siebie decyzję o przyjęciu dziecka (art. 16 UoSO). Podstawą działania był w takiej sytuacji art. 154 Kodeksu postępowania administracyjnego. Procedura ta jednak nie ma zastosowania do dzieci urodzonych w 2006 i 2007 r., bowiem przepisy przejściowe wyłączają stosowanie art. 16 UoSO w latach szkolnych 2012/2013 i 2013/2014. Przyjęcie sześciolatka do pierwszej klasy nie jest już decyzją uznaniową dyrektora szkoły. Część dyrektorów, powołując się na ten fakt, odmawia skreślenia dziecka z listy uczniów.
Ministerstwo wydało już komunikat w tej sprawie i nie widzi tego problemu
29 sierpnia 2012 r. ukazał się komunikat na stronie MEN dotyczący tego problemu. Zdaniem resortu edukacji, jeśli rodzice zgłoszą wniosek o skreślenie dziecka z listy uczniów, dyrektor szkoły może dokonać na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego uchylenia decyzji o przyjęciu dziecka do klasy I (objęciu dziecka obowiązkiem szkolnym). Do RPO docierają jednak sygnały o problemach związanych z przeniesieniem dzieci sześcioletnich do przedszkola
Więcej na ten temat w artykule „MEN: Uczęszczanie do I klasy to dla 6-latka prawo, a nie obowiązek”
Brak możliwości powrotu do przedszkola jest sprzeczny z dobrem dzieci
Rodzice wskazują, że wciąż zdecydowana większość dzieci rozpoczyna naukę w wieku siedmiu lat. Sześciolatki, także te, które bardzo dobrze radziły sobie podczas rocznego przygotowania przedszkolnego, mogą mieć problemy z adaptacją w grupie starszych dzieci. W takich sytuacjach pomoc oferowana przez nauczycieli może okazać się niewystarczająca. Zajęcia wyrównawcze i dodatkowo pomoc wychowawcza nie będą bowiem w stanie zniwelować fizycznych i psychicznych różnic pomiędzy dziećmi w różnym wieku. Jak wynika z relacji rodziców, brak możliwości skreślenia dziecka z listy uczniów często jest sprzeczny z jego słusznym interesem.
Ten problem omawialiśmy także w artykule „Sześciolatek w okresie „przejściowym”.
Źródło informacji:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń