Ustawa o systemie oświaty nie wskazuje, jak interpretować pojęcie „dziecko” oraz „rodzina” w kontekście przyznawania dodatkowych punktów w postępowaniu rekrutacyjnym rodzinom wielodzietnym. W konsekwencji organy prowadzące posiłkują się definicjami zawartymi w odrębnych przepisach, mimo braku ku temu podstawy prawnej - na co zwrócił uwagę Rzecznik Praw Dziecka w wystąpieniu do resortu edukacji.
Do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze danej gminy. Gdy chętnych dzieci zamieszkałych w danej gminie jest więcej niż wolnych miejsc w placówce, przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne, w którego pierwszym etapie bierze się pod uwagę m.in. kryterium wielodzietności rodziny kandydata (art. 20 c ust. 1 i ust. 2 ustawy o systemie oświaty). Ustawa o systemie oświaty definiuje pojęcie wielodzietności rodziny, jako rodzinę wychowującą troje i więcej dzieci (art. 20b pkt 1 UoSO). Kogo uznaje za „rodzinę” oraz „dziecko” już nie precyzuje.
Rzecznik Praw Dziecka zwrócił uwagę, pojęcia: ..dziecko” i ..rodzina” są bardzo odmiennie definiowane na gruncie różnych ustaw. Rodziną mogą być osoby spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące (art. 6 pkt 14 ustawy o pomocy społecznej). Przez rodzinę można też rozumieć małżonków, rodziców dzieci, opiekuna faktycznego dziecka oraz pozostające na utrzymaniu dzieci w wieku do ukończenia 25.roku życia. a także dziecko. które ukończyło 25. rok życia legitymujące się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności (art. 3 pkt 16 ustawy o świadczeniach rodzinnych).
Pojęcie „dziecko” również różnie jest definiowane np. jako każda istota ludzka od poczęcia do osiągnięcia pełnoletności (art. 2 ust. 1 ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka) czy też dziecko własne, małżonka, przysposobione oraz dziecko, w sprawie którego toczy się postępowanie o przysposobienie, lub dziecko znajdujące się pod opieką prawną (art. 3 pkt 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych).
Rzecznik zwrócił się do Minister Edukacji o zdefiniowanie na gruncie ustawy o systemie oświaty pojęcia „dziecko” i pojęcia „rodzina”.
Źródło:
Opracowanie: Anna Trochimiuk
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń