Podniesienie umiejętności i kompetencji nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (chemia, fizyka, biologia, geografia) w zakresie prowadzenia lekcji z wykorzystaniem metody badawczej zakłada pilotażowy projekt „Przewrót kopernikański”. Projekt trwa od lutego 2013 r. do czerwca 2015 roku i obejmie opracowanie rekomendacji nowej pracowni przyrody w szkołach podstawowych oraz autorskich zestawów edukacyjnych dla uczniów, warsztaty specjalistyczne i metodyczne, a także konferencje.
Jakie metody nauczania najlepiej sprawdzają się w szkole? Zdecydowana większość nauczycieli i ekspertów odpowie, że metody aktywne, pozwalające na zdobywanie wiedzy i umiejętności poprzez samodzielne doświadczenie. Jednak z badań przeprowadzonych na zlecenie Centrum Nauki Kopernik wynika, że w większości polskich szkół lekcje chemii, fizyki, biologii czy geografii wciąż opierają się na wykładach nauczyciela, referatach uczniów, pracy z podręcznikiem. Mało jest miejsca na samodzielną analizę i dochodzenie do wniosków poprzez eksperymentowanie. Powody to m.in. brak pomocy dydaktycznych, niewystarczające fundusze w szkołach na doposażenie pracowni, ale również przyzwyczajenie części nauczycieli do pasywnych form nauczania. W badaniach PISA 60 proc. polskich uczniów deklaruje, że w czasie lekcji nigdy nie wykonywało doświadczeń w laboratoriach (średnia dla krajów OECD wynosi 32 proc.).
Głównym celem projektu „Przewrót kopernikański” jest podniesienie umiejętności i kompetencji nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w zakresie prowadzenia lekcji z wykorzystaniem metody badawczej. Pilotażowy projekt obejmie ok. 1.300 nauczycieli z całej Polski. Jego efektem będzie m.in. opracowanie, przetestowanie i zarekomendowanie MEN wyposażenia szkolnej pracowni przyrody dla szkoły podstawowej.
Dodatkowo, w trakcie 30 warsztatów nauczyciele poznają metodę nauczania opartego na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy (ang. IBSE: inquiry based science education) oraz metodę badawczą (stawianie hipotez oraz otwartych pytań, przeprowadzanie doświadczeń, obserwacje, wyciąganie wniosków). Wezmą też udział w 80 warsztatach w specjalistycznych laboratoriach Centrum Nauki Kopernik.
Przygotowane zostaną również 3 rodzaje zestawów edukacyjnych (łącznie 750 zestawów materiałów i opisów doświadczeń, do wykorzystania przez nauczyciela i ucznia), które trafią do szkół. W trakcie warsztatów nauczyciele dowiedzą się, jak przeprowadzać lekcje z wykorzystywaniem takich zestawów.
Projekt skierowany jest do nauczycieli, ale ostateczni beneficjenci projektu to uczniowie, dla których lekcje przyrody będą prowadzone nowymi metodami - z wykorzystaniem zestawów edukacyjnych, ćwiczeń i doświadczeń. W projekcie w szczególności zostaną uwzględnione potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów klas IV-IV.
Projekt trwa od lutego 2013 r. do czerwca 2015 roku i obejmuje pięć działań angażujących edukatorów z całej Polski:
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń