Tym razem nie kwestie sanitarno-epidemiologiczne. W nowo opublikowanych wytycznych ministerstwo edukacji i nauki wskazuje, jakie działania podejmować w celu komfortowego powrotu uczniów i nauczycieli do nauki w trybie stacjonarnym.
Wytyczne mają na celu pomoc nauczycielom i dyrektorom szkół w organizacji zajęć stacjonarnych po długotrwałym okresie kształcenie na odległość. Poza tym, jak wskazuje resort edukacji, powinny one wspierać kadrę pedagogiczną w jak najlepszym rozpoznaniu potrzeb dzieci i młodzieży, a tym samym ułatwiać im adaptację w przestrzeni szkolnej i w grupie rówieśniczej.
Wytyczne prezentujemy w tabeli.
Dla kadry pedagogicznej |
Zorganizowanie spotkania kadry pedagogicznej (niezwłocznie) w celu ustalenia wspólnych działań skierowanych do uczniów i rodziców w celu rozpoznania problemów w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej dla konkretnych oddziałów. |
Zintensyfikowanie działań podejmowanych przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie. |
|
Zintegrowanie działań profilaktycznych wynikających z programu profilaktyczno-wychowawczego z działaniami przeciwdziałającymi COVID-19 i promującymi zdrowie. |
|
Ustalenie sposobów diagnozowania osiągnięć uczniów ukierunkowanych głównie na zaprojektowanie działań wspomagających, bez nadmiernego stosowania klasycznych sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności. |
|
Zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów czy obawą przed porażką w grupie rówieśniczej. |
|
Zaprojektowanie cyklu działań integrujących z uwzględnieniem propozycji zgłaszanych przez uczniów i rodziców, z możliwością włączenia w te działania psychologa, pedagoga , terapeuty. |
|
Określenie zadań pedagogów, psychologów i innych specjalistów zatrudnionych w szkole dotyczących wsparcia nauczycieli, wychowawców w zakresie diagnozowania sytuacji wychowawczej w każdej klasie. |
|
Ustalenie zakresu modyfikacji programów wychowawczo-profilaktycznych. |
|
Przestrzeganie zasady „nierozliczania” uczniów z zeszytów, zeszytów ćwiczeń, |
|
Określenie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego w związku z nowymi wyzwaniami (w zakresie dydaktyki i wychowania). |
|
Stworzenie warunków do jeszcze większej aktywności samorządu uczniowskiego. |
|
Wzmocnienie roli wolontariatu szkolnego – organizacja samopomocy koleżeńskiej. |
|
Podjęcie stałej współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. |
|
Zgłoszenie Ośrodkom Doskonalenia Nauczycieli zapotrzebowania na szkolenia kadry pedagogicznej z uwzględnieniem zdiagnozowanych potrzeb. |
|
Działania skierowane do uczniów |
Rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz podjęcie adekwatnych do zdiagnozowanych potrzeb działań. |
Rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności w zakresie danego przedmiotu powstałych w czasie nauki zdalnej. |
|
Dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do zdiagnozowanych potrzeb uczniów. |
|
Modyfikacja realizowanego programu nauczania, metod i form pracy do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczniów. |
|
Realizacja podstawy programowej:
|
|
Rozwijanie relacji interpersonalnych na poziomie nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń poprzez m.in.:
|
|
Uruchomienie stałych dyżurów/konsultacji specjalistów dla uczniów. |
|
Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi |
Pozyskanie od rodziców informacji dotyczącej potrzeb, niepokojów, obaw uczniów w związku z powrotem do szkoły. |
Podjęcie stałej współpracy z rodzicami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami. |
|
Uruchomienie stałych dyżurów/konsultacji specjalistów. |
|
Zorganizowanie warsztatów zwiększających świadomość rodziców/opiekunów w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów powstałych w skutek izolacji społecznej. |
|
Zorganizowanie szkoleń dla rodziców dotyczących spraw wychowawczych, stanów emocjonalnych, pokonywania lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych. |
|
Wymagania w zakresie działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych |
Zintensyfikowanie współpracy poradni ze szkołami i placówkami w zakresie diagnozowania uczniów i podejmowania działań wspierających uczniów |
Opracowanie harmonogramu i tematyki zajęć reintegracyjnych na podstawie diagnozy potrzeb szkół i placówek dotyczącej kondycji psychicznej uczniów i ich rodziców (diagnoza prowadzona we współpracy z wychowawcami, pedagogami, psychologami szkół i placówek). |
|
Realizacja programu zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach. |
|
Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców ukierunkowanych na wspieranie uczniów przeżywających trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną. |
|
Wzmożenie współpracy z kadrą szkół i placówek w zakresie podniesienia jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego po powrocie do szkół, przede wszystkim w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów. |
|
Ustalenia dla kuratorów oświaty |
Rozpoznanie skutków nauczania zdalnego. |
Stworzenie sieci wsparcia w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla:
|
|
Zorganizowanie spotkań, narad umożliwiających wymianę doświadczeń na temat opracowania i realizacji działań wspierających przez inne szkoły i placówki. |
|
Stworzenie bazy wiedzy na temat dobrych praktyk w zakresie organizacji działań wspierających skierowanych do uczniów, rodziców, nauczycieli. |
|
Nadzór nad realizacją programu zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach. |
|
Systematyczna analiza skuteczności podjętych działań w zakresie wsparcia wychowawczego i psychoprofilaktycznego nadzorowanych szkół i placówek. |
|
Zobowiązanie dyrektorów szkół do wzmocnienia nadzoru pedagogicznego w celu zapewnienia przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. |
|
Zobowiązanie dyrektorów szkół do podjęcia i rozwijania współpracy z lokalnymi placówkami/instytucjami, np. GOPS-y, MOPS-y, PCPR-y, organizacje pozarządowe, osoby świadczące pomoc dzieciom, młodzieży. |
|
Zachęcenie dyrektorów szkół do udostępniania, w miarę możliwości, dla uczniów i ich rodziców infrastruktury szkolnej, np. boisk szkolnych, sal gimnastycznych itd. |
|
Monitorowanie opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego w szkołach i placówkach z uwzględnieniem wyników aktualnej diagnozy potrzeb. |
|
Wzmocnienie nadzoru pedagogicznego w zakresie działalności Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli skierowanej do kadr systemu oświaty, z uwzględnieniem skutków pandemii. |
Strona internetowa MEN (www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka).
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń