W związku z zaniżaniem dotacji gmina może zostać pozwana o odszkodowanie przez organ prowadzący szkołę i przedszkole niepubliczne. Do tego jednak konieczne będzie wykazanie szkody. Stanowisko takie przedstawił Sąd Najwyższy w wyroku z 15 czerwca 2022 r. II CSKP 380/22.
Gmina wypłacała zaniżoną kwotę dotacji dla przedszkola niepublicznego. Nieprawidłowości w wypłacie dotacji zostały stwierdzone przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
W konsekwencji osoba prowadząca przedszkole pozwała gminę o zapłatę 551 600 zł tytułem odszkodowania wraz z odsetkami za szkodę spowodowaną zaniżeniem dotacji. Powództwo zostało uwzględnione w całości przez sąd okręgowy. Wyrok podtrzymał zaś sąd apelacyjny, zmieniając go jedynie w zakresie odsetek. W związku z tym pozwana gmina wniosła skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego.
Skarga okazała się zasadna. Sąd Najwyższy stwierdził, że po upływie roku od wypłaty dotacji dochodzenie odszkodowania z tytułu zaniżonej wypłaty nadal jest możliwe. Tytułem odpowiedzialności odszkodowawczej jest już jednak nie zobowiązanie (art. 471 Kodeksu cywilnego – odpowiedzialność kontraktowa) a czyn niedozwolony (art. 417 Kodeksu cywilnego – odpowiedzialność deliktowa). Przyznanie (wypłacenie) dotacji w zaniżonej wysokości jest bowiem niezgodnym z prawem działaniem lub zaniechaniem przy wykonywaniu władzy publicznej.
W praktyce oznacza to, że osoba prowadząca dochodząca odszkodowania z tytułu zaniżenia dotacji powinna udowodnić wszystkie przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej na zasadzie deliktu, a mianowicie:
Jak stwierdził Sąd Najwyższy, osoba prowadząca przedszkola nie wykazała poniesienia szkody w konkretnej wysokości. Szkoda mogłaby wynikać np. z „przeznaczenia prywatnych środków podmiotu prowadzącego przedszkole na pokrycie wydatków wiążących się z tą sferą działalności placówki, która powinna zostać sfinansowana z dotacji oświatowej, względnie z zaciągnięcia na te potrzeby zobowiązań oraz poniesionych w związku z nimi kosztów”.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń