Jak wskazuje Najwyższa Izba Kontroli, nauczanie matematyki w szkołach odbiega od oczekiwanego poziomu, o czym mają świadczyć osiągane przez uczniów niskie wyniki. W latach 2015 - 2017 średnio co szósty UCZEŃ nie zdał matury z tego przedmiotu. Co więcej, aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczającą. Poznaj wyniki kontroli NIK.
Z kontroli NIK wynika m.in. że ponad 42% uczniów skontrolowanych szkół gimnazjalnych w latach 2015-2017 otrzymało jedynie oceny dopuszczające z matematyki na świadectwach szkolnych (w gimnazjum – 23%, w szkołach podstawowych – 10%). NIK wskazuje też na wysoki wskaźnik ocen niedostatecznych wśród uczniów powtarzających klasę (61% w szkołach ponadgimnazjalnych, 70% w gimnazjach i szkołach podstawowych).
Ponad 42 proc. uczniów skontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych w latach 2015 - 2017 otrzymało z matematyki na świadectwie tylko ocenę dopuszczającą (tj. dwójkę). W gimnazjum takich uczniów było 23 proc., a w szkołach podstawowych - 10 proc. Z drugiej strony ocenę celującą z matematyki na świadectwach w kontrolowanych szkołach otrzymało tylko 4% uczniów gimnazjów, 2% uczniów podstawówek i jedynie 1% uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Z kolei średni wynik egzaminu maturalnego z matematyki w latach 2015 - 2017 wyniósł 5%, podczas gdy z języka polskiego – 60%, a z języka angielskiego - 73%. Co szósty uczeń nie zdał egzaminu maturalnego z matematyki. Jak podkreśla NIK, na obniżenie umiejętności matematycznych polskich uczniów wskazują gorsze niż w poprzednich latach wyniki testów PISA (spośród krajów UE lepsze od Polski wyniki uzyskały m.in. Estonia, Holandia, Dania czy Finlandia).
NIK zarzuca również, że problemu nie rozwiązuje obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki. Wręcz przeciwnie, zdaniem Izby stanowi on istotne obciążenie dla części uczniów szkół ponadpodstawowych. Izba podnosi, że realnym problemem są wady procesu nauczania matematyki. Skrytykowano m.in. brak podziałów klas na grupy w zależności od umiejętności matematycznych. Zarzucono też niedostosowanie przez nauczycieli zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów (co potwierdzili ankietowani przez NIK uczniowie). Izba zwróciła też uwagę na brak odpowiedniego wyposażenia sal lekcyjnych i nierównomierne obciążanie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia (zajęcia matematyki na ostatnich godzinach) i zbyt krótkie przerwy międzylekcyjne.
Na tej podstawie NIK sformułowała następujące wnioski:
do MEN o:
przegląd materiałów dydaktycznych, w tym programów nauczania matematyki pod kątem efektywnej realizacji podstawy programowej;
monitorowanie realizacji podstawy programowej nauczania matematyki w szkołach w zakresie adekwatności treści i liczby godzin oraz ewentualne podjęcie działań korygujących;
wsparcie metodyczne nauczycieli matematyki;
upowszechnianie indywidualnych form pracy z uczniem;
kreowanie pozytywnego wizerunku nauczania matematyki;
rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach.
do organów prowadzących o:
stworzenie możliwości organizacji lekcji matematyki w podziale na grupy, odpowiednio do poziomu umiejętności uczniów;
rozszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych z matematyki, w tym wyrównawczych oraz zajęć dla uczniów uzdolnionych matematycznie;
poprawę stanu wyposażenia pracowni matematycznych.
do dyrektorów szkół o:
rozpoznanie poziomu wiedzy i umiejętności matematycznych uczniów pod kątem indywidualnych form pracy z uczniem;
organizację lekcji matematyki w podziale na grupy, odpowiednio do poziomu umiejętności uczniów;
tworzenie własnych programów nauczania lub modyfikowanie istniejących, odpowiednio do poziomu umiejętności uczniów;
stworzenie oferty zajęć pozalekcyjnych z matematyki, w tym wyrównawczych oraz zajęć dla uczniów uzdolnionych matematycznie;
wsparcie systematycznego rozwoju zawodowego nauczycieli matematyki zgodnego z potrzebami pracy szkoły;
podjęcie działań na rzecz poprawy stanu wyposażenia sal lekcyjnych;
kreowanie pozytywnego wizerunku nauczania matematyki.
strona internetowa Najwyżej Izby Kontroli (www.nik.gov.pl)
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń