Jak wyliczyć wskaźnik zwiększający na potrzeby dotacji? Wątpliwości budzi kwestia, czy przy naliczaniu tego wskaźnika należy odjąć wydatki na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych. W odpowiedzi na pytanie RIO w Opolu stanowisko w tej kwestii przedstawia MEiN.
Pytanie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu brzmiało następująco: Czy wyliczając wskaźnik zwiększający dla szkół danego typu, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2082 ze zm.), na podstawie wydatków poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w symbolu Wbt-1 należy uwzględnić również wydatki z rozdziału 80150? Chodzi tu o wydatki klasyfikowane jako realizacjazadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych.
Resort edukacji i nauki odpowiedział na to pytanie twierdząco. W ocenie MEiN odejmowanie wydatków klasyfikowanych w rozdziale 80150 od wydatków poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przez tę jednostkę szkół, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, z wyjątkiem szkół specjalnych (symbol Wbt1), jest niedopuszczalne.
W przypadku odmiennego rozwiązania konieczne byłoby wyłączenie z subwencji (symbol St-1) kwot naliczanych na uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w szkołach nie będących szkołami specjalnymi. Tylko w ten sposób można byłoby zachować porównywalność po stronie licznika i mianownika wzoru.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń