16 lipca 2012 r. w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej odbyło się spotkanie z przedstawicielami związków zawodowych zrzeszających nauczycieli oraz korporacji samorządowych. Uczestnicy spotkania zgadzają się co do jednego - zawód nauczyciela wymaga odrębnej od Kodeksu pracy regulacji ustawowej.
Ustawa - Karta Nauczyciela obowiązuje od 1982 r. Reguluje status zawodowy nauczycieli zatrudnionych w szkołach publicznych. Przede wszystkim określa ona: sposób nawiązania i rozwiązanie stosunku pracy, zasady awansu zawodowego, czas pracy, w tym urlop wypoczynkowy; obowiązki i uprawnienia nauczycieli, ich wynagrodzenia, a także emerytury oraz zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej. Ustawa była dotąd zmieniana aż 62 razy.
Na temat proponowanych zmian w Karcie Nauczyciela oraz reakcji środowiska nauczycielskiego na te propozycje przeczytasz w artykułach Portalu Oświatowego:
Dokonanie oceny proponowanych zmian przepisów ustawy - Karta Nauczyciela wymaga dialogu społecznego, którego efektywność zależy od wszystkich prowadzących go stron. Dlatego w spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele reprezentatywnych związków zawodowych zrzeszających nauczycieli oraz korporacji samorządowych:
Przy wszelkich propozycjach zmian dotyczących obowiązków i przywilejów nauczycieli czy finansowania oświaty, obie strony, zarówno samorządowa jak i nauczycielska, muszą brać pod uwagę dobro ucznia. Rolą ministerstwa, jako inicjatora tych rozmów, jest dbanie właśnie o to, aby dyskusja skupiała się na rozwiązaniach wspierających jakości kształcenia i wychowania naszych dzieci. Bo szkoła jest dla uczniów i obie strony muszą o tym pamiętać - powiedział dziennikarzom Maciej Jakubowski, podsekretarz stanu w MEN, przed spotkaniem.
Podczas spotkania strony dialogu zaprezentowały swoje stanowiska na temat ustawy - Karta Nauczyciela oraz jej wpływu na jakość edukacji i sytuację społeczno - ekonomiczną jednostek samorządu terytorialnego. Zgodzono się, że zawód nauczyciela jest zawodem, który wymaga szczególnych, względem przepisów Kodeksu Pracy, uregulowań prawnych w pragmatyce zawodowej. Istotną rolą powinno być również budowanie prestiżu nauczyciela.
Źródło informacji:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń