24 września odbyło się spotkanie nt. możliwości wprowadzenia nauki gry w szachy dla wybranych placówek oświatowych oraz wsparcia edukacji szachowej w polskim szkolnictwie. Gra w szachy, jak pozują doświadczenia innych europejskich państw, uczy logicznego myślenia, podejmowania decyzji, rozwija wyobraźnię i kreatywność, jak również pomaga w zwalczaniu dyskryminacji i zmniejszaniu wskaźnika przestępczości.
Podczas spotkania europoseł Piotr Borys przedstawił przyjętą w 2012 r. przez Parlament Europejski deklarację w sprawie wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu „Szachy w szkole". Podkreślił, że gra w szachy przyczynia się do osiągnięcia spójności i integracji społecznej, zwalczania dyskryminacji, zmniejszenia wskaźnika przestępczości czy nawet walki z różnymi rodzajami uzależnień.
Wiceminister edukacji narodowej Mirosław Sielatycki podzielił się doświadczeniami w zakresie edukacji szachowej w polskim systemie oświaty (zajęcia w blisko 0,5 tys. polskich szkół). Zwrócił przy tym uwagę na podstawy prawno-organizacyjne tego rodzaju zajęć w szkołach publicznych. Podkreślił rolę wychowawczą gry w szachy, jak również ich wartość dodaną w kształceniu umiejętności matematycznych i analitycznych, rozwijaniu wyobraźni i kreatywności, a także nauce logicznego myślenia i podejmowania decyzji.
Gari Kasparow - rosyjski szachista - przedstawił doświadczenia innych państw, takich jak Estonia, Gruzja, Armenia, Francja, Niemcy (niektóre kraje związkowe) czy USA (niektóre stany), które zintegrowały naukę gry w szachy ze szkolnymi programami nauczania. Podkreślał duże znaczenie gry w szachy dla poprawy koncentracji i pamięci, uczenia cierpliwości i wytrwałości, a także determinacji, motywacji i postaw sportowego zachowania. Zwrócił uwagę na wiele studiów i analiz potwierdzających tezę, że nauka gry w szachy niesie ze sobą ogromny potencjał rozwojowy dzieci i młodzieży.
W czasie spotkania ustalono, że powstanie grupa robocza składająca się m.in. z przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Polskiego Związku Szachowego oraz zaangażowanych partnerów społecznych, która wspólnie zastanowi się nad możliwościami opracowania programu pilotażowego w zakresie nauki gry w szachy dla wybranych placówek oświatowych oraz możliwościami wsparcia edukacji szachowej w polskim szkolnictwie. Jako główne źródło wsparcia zidentyfikowano środki Europejskiego Funduszu Społecznego, w oparciu o które w wybranym województwie można będzie zrealizować systemowy program pilotażowy promujący grę w szachy w szkołach.
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń