Olimpiada Wiedzy o Biznesie i Innowacjach jest inicjatywą Instytutu Nowych Technologii w Łodzi, sfinansowaną ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej. Obejmuje tematykę z kilku dziedzin, związanych z życiem gospodarczym: ekonomia w wymiarze makro i mikro, zarządzanie, samodzielność, przedsiębiorczość i innowacyjność. Głównym celem Olimpiady jest upowszechnianie wiedzy z zakresu szeroko rozumianej gospodarki i biznesu wśród młodych ludzi, którzy już wkrótce będą dokonywać wyborów dotyczących ich dróg zawodowych.
Celem Olimpiady jest zachęcanie do zwiększania nie tylko wiedzy o biznesie i innowacjach, ale także praktycznych umiejętności, które będą stanowić inwestycję we własny rozwój. Intencją Olimpiady jest również wskazanie możliwości pracy i rozwoju na krajowym rynku, rozwinięcie kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów oraz pracy w zespole.
Olimpiada przebiega w trzech etapach:
W ramach innowacji koordynatorka Anna Kępa przedstawiła uczniom możliwe sposoby podejścia do rozwiązywania czekających ich zadań i źródła wsparcia. Między innymi metodę Design Thninking, czyli „myślenie projektowe” jako kompetencje przyszłości w kwestii rozwiązywania problemów. Podkreślała wagę kreatywności, umiejętności podjęcia inicjatywy i ryzyka oraz o przedsiębiorczość, jako zdolności do wcielania pomysłów w czyn.
Uczniowie losowo połączeni w sześć czteroosobowych zespołów z różnych miast i z zachowaniem zasady równowagi płci losowali case studies-czyli studium przypadku, dotyczące zarządzania, marketingu oraz tworzenia innowacji.
Część dla uczniów prowadziła Agnieszka Madej — psycholog biznesu, trener, doradca, która specjalizuje się we wprowadzaniu wiedzy niezbędnej do budowania i rozwoju dobrych zespołów. Szkolenie to dotyczyło pracy projektowej w zespole i tego, jak grupa indywidualistów może zgodnie pracować.
Część dla nauczycieli poprowadziła Marta Skorczyńska — psycholog i animatorka społeczna oraz certyfikowana trenerka dramy. Podczas tych zajęć nauczyciele zastanawiali się nad komunikacją wspierającą proces uczenia, zaangażowaniem uczniów we własny rozwój oraz mocą płynącą z grupy. Bazą były metody edukacji poza formalnej oraz teoria modelu komunikacji bez przemocy Marshalla Rosenberga i cykl Kolba przedstawiający cztery fundamentalnych sposoby uczenia się i przyswajania wiedzy.
Ostatni etap realizowany jest w formie zespołowego konkursu na rozwiązanie wspomnianego wcześniej problemu/przypadku (case studies). Podczas spotkania warsztatowego oraz poprzez platformę online zespoły przygotowują przez 3 tygodnie propozycję rozwiązania problemu. Wylosowane zadania dotyczą kwestii m.in.: zarządzania firmą, marketingu, zarządzania ludźmi, tworzenia innowacji. Zostały przygotowane do użytku Olimpiady Wiedzy o Biznesie i Innowacjach przez „Harvard Business Review Polska” i są własnością ICAN Institute.
Kontynuacja III etapu jest Gala Finałowa, która odbędzie się 16 kwietnia. Uczniowie ponownie przyjadą do Łodzi, by podzielić się rozwiązaniami przydzielonych case studies. Każdy z zespołów będzie miał 15 minut na prezentację swojej pracy. Po obradach Komisji nastąpi rozstrzygnięcie konkursu i wyłonienie laureatów (zwycięskie 3 zespoły, 12 osób). Po rozstrzygnięciu Olimpiady będzie miało miejsce wręczenie nagród, dyplomów i podziękowań. Na sali będą obecni zaproszeni goście, partnerzy, łódzkie szkoły oraz Media.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń