Jak otworzyć niepubliczną szkołę specjalną – wymagania

Jak otworzyć niepubliczną szkołę specjalną – wymagania

Jakie warunki należy spełnić, by móc założyć niepubliczną szkołę, w tym szkołę specjalną? Przede wszystkim należy zgłosić ją do ewidencji szkół i placówek, wskazując miejsce prowadzenia szkoły oraz informację o warunkach lokalowych. Przedstawiamy wszystkie wymogi dotyczące założenia szkoły.

Z artykułu dowiesz się:

  • Co powinno zawierać zgłoszenie do ewidencji
  • Jakie wymagania musi spełnić szkoła

Na początek – zgłoszenie do ewidencji placówek

Warunki zakładania niepublicznych szkół wynikają z treści art. 168 ustawy Prawo oświatowe. Podstawowym wymaganiem koniecznym do założenia szkoły niepublicznej jest zgłoszenie do ewidencji prowadzonej przez JST obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Co powinno zawierać zgłoszenie do ewidencji

Zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:

1) oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;

2) określenie odpowiednio typu szkoły oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w których szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego albo w klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego;

2a) w przypadku szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego - informację, czy szkoła jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży czy dla dorosłych;

2b) w przypadku szkoły podstawowej - informację, czy w szkole będzie zorganizowany oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne;

3) wskazanie adresu siedziby szkoły oraz innych lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, jeżeli ich utworzenie jest przewidywane, przy czym inne lokalizacje muszą znajdować się na terenie jednostki samorządu terytorialnego dokonującej wpisu do ewidencji, a w przypadku szkoły artystycznej na terenie tej samej miejscowości, a także informację o warunkach lokalowych zapewniających:

a) możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

b) realizację innych zadań statutowych,

c) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkoły artystycznej - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,

d) bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej; spełnienie tych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;

4) statut szkoły;

5) dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole;

6) zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 14 ust. 3 - w przypadku szkoły niepublicznej niebędącej szkołą artystyczną,

6a) w przypadku szkoły, o której mowa w art. 178 ust. 1 - informację o zgodzie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na założenie lub prowadzenie szkoły niepublicznej, która nie spełnia warunków określonych w art. 14 ust. 3;

7) dane niezbędne do wpisania szkoły do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.

Należy więc m.in. wskazać miejsce prowadzenia szkoły oraz informację o warunkach lokalowych, spełniające wymagania określone w przepisach:
  • w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach,
  • ochronie środowiska,
  • Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
  • techniczno-budowlanych,
  • ochronie przeciwpożarowej.

Szkoła powinna spełniać określone wymagania

Wymagania

Szczegóły dotyczące wymagań

Wymagania bhp określone są w rozporządzeniu MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

Z treści tego aktu wynika m.in. obowiązek wyposażenia schodów w szkole w balustrady z poręczami zabezpieczonymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich. Stopnie schodów nie mogą być śliskie. Otwartą przestrzeń pomiędzy biegami schodów zabezpieczyć należy siatką lub w inny skuteczny sposób.

Wymagania ochrony przeciwpożarowej wobec szkół określa ustawa o ochronie przeciwpożarowej.

Spełniania tych wymagań potwierdza pozytywna opinia komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.

Warunki techniczne dla szkół zostały uregulowane w treści ustawy Prawo budowlane oraz rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Przykładowo w § 60 tego rozporządzenia określono, że minimalny czas nasłonecznienia pomieszczeń do zbiorowego przebywania dzieci wynosi co najmniej 3 godziny w dniach równonocy w godzinach 8:00–16:00. Przepisy ww. rozporządzenia określają wymogi dotyczące okien. Między innymi przepisy te stanowią, że pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi powinny mieć zapewnione oświetlenie dzienne, dostosowane do jego przeznaczenia, kształtu i wielkości, z uwzględnieniem warunków określonych w § 13 tego rozporządzenia oraz w ogólnych przepisach bhp. W pomieszczeniu przeznaczonym na pobyt ludzi stosunek powierzchni okien, liczonej w świetle ościeżnic, do powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 1:8; natomiast w innym pomieszczeniu, w którym oświetlenie dzienne jest wymagane ze względów na przeznaczenie – co najmniej 1:12 (§ 57 rozporządzenia). Budynek musi być też wyposażony w oświetlenie światłem sztucznym.

Moc jednostkowa oświetlenia w budynkach szkoły została określona w § 180a ww. rozporządzenia.

Ze względu na bezpieczeństwo pożarowe budynki szkoły (to budynki użyteczności publicznej) mają kategorię ZL III. Natomiast wysokość pomieszczeń szkoły powinna wynosić 3m, jeśli w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy i do nauki nie występują czynniki uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia, przeznaczone na pobyt więcej niż 4 osób, a jeśli występują czynniki uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia, to wysokość powinna wynosić 3,3 m. Wysokość tych pomieszczeń może zostać obniżona do 2,5m (ale nie mniej) w przypadku zastosowania wentylacji mechanicznej nawiewno – wywiewnej lub klimatyzacji, pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. Kwestie te reguluje rozdział 5 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Drzwi wejściowe do budynku i ogólnodostępnych pomieszczeń użytkowych oraz do klas powinny mieć w świetle ościeżnicy co najmniej: szerokość 0,9m i wysokość 2m. W przypadku zastosowania drzwi zewnętrznych dwuskrzydłowych szerokość skrzydła głównego nie może być mniejsza niż 0,9m (§ 62 rozporządzenia). Drzwi wejściowe powinny umożliwiać dogodne warunki ruchu, w tym również osobom niepełnosprawnym (§ 61 rozporządzenia).
Budynek szkolny powinien być dostosowany dla osób niepełnosprawnych. Budynek ten powinien być wyposażony w urządzenia lub dźwigi osobowe, do których osoby niepełnosprawne miałyby dojazd z poziomu terenu i dostęp na wszystkie kondygnacje użytkowe. Powinna być wybudowana pochylnia, po której osoby jeżdżące na wózkach mogłyby dotrzeć bez przeszkód do budynku. Pomieszczenia higieniczno-sanitarne również powinny być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Odbiór budynku powinien nastąpić przed oddaniem go do użytkowania na cele związane z edukacją.

Ponadto wskazać należy, że budowa oraz zmiana użytkowania obiektów budowlanych wymaga uzgodnienia dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i sanitarnych przez Państwową Inspekcję Sanitarną.

Kwalifikacje nauczycieli zostały określone w treści rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Przepis § 15 tego rozporządzenia określa wymogi kwalifikacje nauczycieli w szkołach specjalnych. Szkoła specjalna ma obowiązek realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, zapewnienia warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, zapewnienia zajęć specjalistycznych, oraz innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne, zgodnie z § 5 rozporządzenia MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Joanna Swadźba

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql