W mijającym roku szkolnym poszczególne zadania z nadzoru pedagogicznego realizowane były w różnych warunkach. Dużą część roku objęła bowiem nauka zdalna. Czy wpływa to na podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2020/2021? Podpowiadamy w artykule.
Do 31 sierpnia dyrektor szkoły lub placówki jest zobowiązany do przedstawienia na zebraniu rady pedagogicznej wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Na tym samym zebraniu dyrektor może przekazać członkom rady informacje o działalności szkoły. Tym samym spełnia obowiązek wynikający z art. 69 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe.
Wnioski z nadzoru powinny odwoływać się do planu nadzoru pedagogicznego dyrektora na dany rok szkolny. Zatem powinny odnosić się do wszystkich form nadzoru pedagogicznego, o których mowa w § 22 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r., czyli:
ewaluacji wewnętrznej (zaplanowanej w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole za istotne w jej działalności),
kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, w tym przepisów regulujących pracę szkoły w okresie ograniczonego funkcjonowania,
wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, poprzez diagnozę pracy szkoły, planowanie działań rozwojowych, motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego i prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad,
monitorowania pracy szkoły.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2020/2021 wymaga:
uwzględnienia realizacji ubiegłorocznych wniosków z nadzoru,
określenia stopnia realizacji planu przyjętego na dany rok szkolny,
wskazania trudności w jego realizacji,
podania wniosków, spostrzeżeń i rekomendacji do wykorzystania w roku szkolnym 2021/2022.
Sposób komunikowania radzie pedagogicznej wyników z nadzoru jest bardzo ważny. Wszelkie wnioski są po to, by jak najszybciej korygować nieefektywne działania poprzez podjęcie działań naprawczych.
W wynikach i wnioskach warto przypomnieć i przedstawić:
zagadnienie poddane ewaluacji,
tematykę zrealizowanych kontroli planowych i doraźnych,
statystykę.
Jeśli w szkole była przeprowadzona kontrola lub ewaluacja zewnętrzna przez kuratora oświaty, to warto omówić krótko wyniki i wnioski. Warto jednak pamiętać, że nie należy to do zakresu wymaganych informacji, jakie dyrektor musi przekazać radzie.
Przykładowe zagadnienia do omówienia wynikające z kontroli |
Jak dyrektor powinien przekazać informacje |
Jeśli liczba wykonanych kontroli na dany temat jest niewielka, a jednostkowe wyniki kontroli są niezadowalające… |
…lepiej unikać kierowania negatywnych uwag i spostrzeżeń do całej rady pedagogicznej. Wysłuchiwanie negatywnych uwag demotywuje, a większość nauczycieli nie identyfikuje się z nimi. |
Jeśli dyrektor dysponuje wynikami licznych kontroli na dany temat, a wyniki nie zadowalają… |
…powinien rozważyć, czy taki stan rzeczy jest efektem braku dostatecznej wiedzy prawnej u nauczycieli, czy raczej braku właściwej postawy nauczycieli wobec obowiązku przestrzegania przepisów prawa. W pierwszym przypadku trzeba postawić wniosek o jak najszybsze zorganizowanie doskonalenia zawodowego. W drugim, np. zapowiedzieć rekontrolę czy wydać stosowne zarządzenie. Na forum rady pedagogicznej zawsze lepiej mówić o problemie nieprzestrzegania prawa, a nie o konkretnych nauczycielach nieprzestrzegających prawa. |
W bieżącym roku szkolnym wielu dyrektorów postawiło na udoskonalenie systemu nauczania zdalnego, w tym;
stworzenie warunków do rozwoju i udoskonalania technik i metod tej formy kształcenia,
sprawny obieg informacji,
bezpieczne korzystanie z technologii cyfrowych.
Wnioski z tego zakresu są szczególnie cenne, bowiem nie ma gwarancji, że w nowym roku szkolnym epidemia znów nas nie zaskoczy. Dodatkowo zdobyte doświadczenie w nauczaniu online umożliwi wykorzystanie jego elementów w szkolnej rzeczywistości po powrocie do nauczania stacjonarnego.
Rośnie świadomość, że wykorzystanie nowych technologii w edukacji jest koniecznością. Dostosowanie do nowych warunków kształcenia wymaga współdziałania całej społeczności szkolnej i osób decydujących lokalnie o oświacie. Natomiast kompetencje cyfrowe powinny stać się elementem edukacji zawodowej nauczycieli na równi z innymi kompetencjami.
Można więc „pójść dalej” i dać nauczycielom „zielone światło” do dalszego rozwoju umiejętności korzystania z technologii cyfrowych w codziennej pracy.
Celem monitorowania pracy szkoły jest jak najwcześniejsze zidentyfikowanie zdarzeń, które mogą zakłócić prawidłową realizację zadań. Zdalne nauczanie wypływało w szczególności na zaburzenia:
w realizacji podstawy programowej,
udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
organizacji kształcenia specjalnego,
integracji rówieśniczej,
dlatego wnioski z monitorowania tego zakresu działań są szczególnie ważne.
Jeśli ewaluacja i/lub kontrole bądź monitorowanie wskazują na:
małą efektywność działań szkoły,
nieprawidłowości,
zagrożenia,
to wnioski powinny przełożyć się na wzmocnienie wspomagania nauczycieli w ich pracy, w miarę możliwości jak najwcześniej.
W informacji o wnioskach z nadzoru warto odwoływać się do materiałów źródłowych zgromadzonych w trakcie realizacji poszczególnych form nadzoru, np.:
dokumentacji uzyskanych wyników z ewaluacji,
protokołów kontroli/innych form rejestrowania ustaleń kontroli, np. notatki służbowe,
arkuszy monitorowania (zestawienie zbiorcze),
arkuszy obserwacji zajęć i innych czynności nauczycieli (zestawienia zbiorcze),
protokołów zebrań rady pedagogicznej,
analiz, diagnoz przygotowanych przez nauczycieli w zakresie określonym uprzednio przez dyrektora, np. monitorowanie realizacji podstawy programowej,
sprawozdań z realizacji zadań nadzoru sprawowanego przez wicedyrektora i innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole,
sprawozdań z realizacji zadań zespołu nauczycieli, powołanego przez dyrektora do wykonania zadań statutowych,
dokumentacji z przeprowadzonej diagnozy pracy szkoły,
planu doskonalenia nauczycieli i jego realizacji,
dokumentacji szkoleń organizowanych w szkole lub zestawień statystycznych, np. udziału nauczycieli w organizowanych szkoleniach i naradach,
kart ewaluacji oceniających przydatność organizowanego wspomagania nauczycieli.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2020/2021 będzie uporządkowane i przejrzyste w zakresie poszczególnych form, jeśli wskażemy kolejno: wynik – wniosek – sposób wykorzystania wniosku.
Lp. |
Wykorzystanie wniosków |
Przykłady wykorzystania wniosków |
1. |
Określenie obszaru pracy szkoły wymagającego dalszego nadzoru, ze wskazaniem formy nadzoru |
np. obieg informacji w układzie nauczyciel – uczeń – rodzic w czasie zdalnego nauczania |
2. |
Wskazanie obszarów pracy szkoły, które warto ponownie poddać ewaluacji |
np. zweryfikować stopień realizacji podstawy programowej z kluczowych zajęć edukacyjnych |
3. |
Wskazanie obszaru koniecznego doskonalenia nauczycieli |
np. w zakresie wykorzystania technik i metod kształcenia na odległość |
4. |
Zwiększenie spójności ewaluacji, kontroli, wspomagania i monitorowania, by wzajemnie aktywowały się |
|
5. |
Zwiększenie kontroli przestrzegania szkolnych zasad oceniania |
|
6. |
Rozszerzenie zastosowania obserwacji na inne niż dotychczas obszary pracy szkoły |
wskazać te obszary |
Ogólne wnioski z nadzoru pedagogicznego warto tak sformułować, aby pozwoliły wspólnie z radą pedagogiczną m.in.:
Wskazać cel nadzoru wewnętrznego w kolejnym roku szkolnym (gdzie koncentrować wysiłki nadzoru).
Ustalić, jakie działania, procedury, dokumenty są kluczowe dla doskonalenia szkoły (w oparciu o diagnozę).
Udoskonalić zasady organizacji i prowadzenia nadzoru wewnętrznego (doprecyzować procedury, dokumenty uznane za najistotniejsze dla osiągnięcia założonego celu).
Ustalić, czy w nadzorze wewnętrznym będą uwzględnione wyłącznie standardy wskazane w rozporządzeniu, czy także obszary określone przez szkołę („mapa” wskazująca na obszary sukcesów i możliwości rozwoju szkoły).
Przykładowe sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego można pobrać tutaj>>
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń