Jakie przepisy oświatowe będą obowiązywać od 1 września? To pytanie niełatwe, bo zmienionych lub nowo wprowadzonych przepisów jest bardzo wiele. Główne zmiany to oczywiście nowy awans zawodowy nauczycieli. Ale nie brakuje również nowych rozwiązań związanych z kształceniem uczniów z Ukrainy. Zapraszamy do zapoznania się ze wszystkimi zmianami. Podpowiadamy, co musi wiedzieć dyrektor na rok szkolny 2022/2023.
Zmiana |
Omówienie zmian oświatowych od 1 września 2022 |
Od 1 września będą nadawane tylko dwa stopnie awansu zawodowego – nauczyciel mianowany i dyplomowany. Uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego będzie możliwe po 3 latach i 9 miesiącach pracy w szkole. A nauczyciela dyplomowanego – po co najmniej 5 latach i 9 miesiącach od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego. Dotychczas nauczyciel z dniem zatrudnienia nabywał stopień awansu zawodowego stażysty. Po zmianach będzie on rozpoczynał pracę jako tzw. nauczyciel początkujący. Takiego nauczyciela zatrudnia się na podstawie umowy o pracę na czas określony na 2 lata szkolne. Szczegółowo nowy awans zawodowy omawiamy w artykule Nowy awans zawodowy od A do Z>> Przeczytaj również:
Podstawa prawna: Ustawa z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1730). |
|
Każdy nauczyciel w ramach tzw. zajęć statutowych będzie zobowiązany do dostępności w szkole w wymiarze określonym w ustawie. Tzw. godzina dostępności zostanie wprowadzona do Karty Nauczyciela jako ust. 2f art. 42 tej ustawy. Przepis ten nie ma jednak zastosowania do szkół niesamorządowych. Przeczytaj również: Godziny dostępności w szkole – 7 pytań i odpowiedzi Podstawa prawna: Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.) – art. 42. |
|
Zajęcia w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych będą zawieszane w razie wystąpienia:
Wprowadzono obowiązek przejścia na nauczanie zdalne w sytuacji, gdy zawieszenie zajęć zostało wprowadzone na okres dłuższy niż 2 dni. Wprowadzenie nauczania zdalnego powinno wtedy nastąpić nie później niż w 3 dniu zawieszenia. Obowiązek wprowadzenia nauki zdalnej będzie dotyczył więc nie tylko zawieszenia zajęć z powodu sytuacji epidemicznej. Przeczytaj również: Zawieszenie zajęć, gdy braknie opału w szkole Podstawa prawna: Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1116). |
|
Do ustawy Prawo oświatowe dodano nowy przepis (art. 125a), który m.in. wymaga wprowadzenia zmian do statutów przedszkoli, szkół i placówek oświatowych dotyczących nauczania zdalnego. Przepisy dotyczące obowiązku wprowadzenia do statutu szkoły szczegółowych informacji związanych z organizacją zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wchodzą w życie z 1 września 2022 r. Uchwała najczęściej wchodzi w życie z dniem jej podjęcia. Dopuszczalne jest jednak określenie w uchwale innego terminu wejścia w życie poprzez wskazanie precyzyjnego terminu (np. 1 września 2022 r.). Wówczas wchodzi ona w życie z określonym w uchwale dniem (vacatio legis). W tej sytuacji projekt zmiany statutu może być przygotowany przed 1 września |
|
Od 1 września szkoły podstawowe, poprzez wprowadzenie do Prawa oświatowego art. 106a, będą zobowiązane do zapewnienia uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stwarzają im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole. Z prawnego punktu widzenia pozostaje bez znaczenia, w jaki sposób szkoła zorganizuje wyżywienie – czy poprzez własnych pracowników, czy też catering. Mimo różnej organizacji wyżywienia w szkole zasady odpłatności pozostają te same. Przeczytaj również: Jak oszacować wartość zamówienia związanego z żywieniem uczniów od września 2022 Podstawa prawna: Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) - art. 106a. |
|
Nowy przedmiot historia i teraźniejszość będzie wprowadzany sukcesywnie w liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia. Pojawi się on w klasach I zamiast wiedzy o społeczeństwie – w roku szkolnym 2022/2023, a także w klasach starszych w kolejnych latach szkolnych. W przepisach przewidziano oczywiście nową podstawę programową dla tego przedmiotu. Przeczytaj również: Historia i teraźniejszość – kwalifikacje wymagane od nauczycieli nowego przedmiotu |
|
W odniesieniu do roku szkolnego 2022/2023 zaktualizowano przepisy dotyczące dodatkowych zajęć z języka polskiego. Dla uczniów będących obywatelami Ukrainy zajęcia te są prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów, w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo. Więcej na temat kształcenia uczniów z Ukrainy przeczytasz tutaj>> Podstawa prawna: Rozporządzenie MEiN z 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2022 r. poz. 1711). |
|
Możliwe zwiększenie liczebności oddziału przedszkolnego (o nie więcej niż 3 dzieci będących obywatelami Ukrainy) oraz oddziału klas I–III szkoły podstawowej o nie więcej niż 4 uczniów będących obywatelami Ukrainy. Przepis ten jest utrzymany w mocy z poprzedniego roku szkolnego. Możliwe jest również funkcjonowanie oddziału integracyjnego lub specjalnego w przedszkolu lub w szkole, w tym także na zajęciach świetlicowych oraz w grupie w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym oraz specjalnym ośrodku wychowawczym oraz oddziałach łączonych w szkołach specjalnych ze zwiększoną liczbą dzieci lub uczniów niepełnosprawnych będących obywatelami Ukrainy. Podstawa prawna: Rozporządzenie MEiN z 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2022 r. poz. 1711). |
|
Wyłączenie obowiązku klasyfikacji rocznej ucznia uczęszczającego do oddziału przygotowawczego, w przypadku gdy rada pedagogiczna uzna, że:
W roku szkolnym 2022/2023 uczeń będący obywatelem Ukrainy uczęszczający do oddziału przygotowawczego nie będzie podlegał klasyfikacji śródrocznej – w przypadkach, gdy rada pedagogiczna uzna, że:
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEiN z 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2022 r. poz. 1711). |
|
Nowelizacja ustawy Prawo oświatowe mówi, że:
Oznacza to, że dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym ustala, czy można uczniowi zorganizować nauczanie indywidualne w formie zdalnej, biorąc pod uwagę zalecenia w orzeczeniu. Podstawa prawna: Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz.1116). |
|
Możliwość tworzenia grup międzyszkolnych do nauczania polskiego |
Umożliwiono organizowanie dodatkowej nauki języka polskiego dla uczniów przybyłych do Polski w grupach międzyszkolnych. Takie rozwiązanie ze względu na konieczność zapewnienia odpowiednich nauczycieli do prowadzenia zajęć, ma ułatwić organom prowadzącym organizację pracy szkół. Podstawa prawna: Ustawa z 8 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1383). |
Dodatkowa nauka języka polskiego przez 24 miesiące
|
Zmiana przepisów art. 165 ust. 7 i 9 ustawy Prawo oświatowe. Dotyczy umożliwienia uczenia się języka polskiego zarówno przez uczniów obywateli polskich powracających z zagranicy, jak i obywateli cudzoziemców przez okres 24 miesięcy. Osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy. Podstawa prawna: Ustawa z 8 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1383). |
Możliwe tworzenie oddziałów przygotowawczych w szkołach sportowych
|
Możliwe będzie kontynuowanie nauki uczniów będących obywatelami Ukrainy w oddziałach przygotowawczych zorganizowanych w szkołach sportowych i szkołach mistrzostwa sportowego. W związku z obserwowaną w ostatnich latach tendencją dotyczącą wzrostu liczby uczniów przybywających z zagranicy do szkół w Polsce zaproponowano, aby zmiana miała charakter systemowy. Podstawa prawna: Ustawa z 8 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1383). |
Więcej godzin ponadwymiarowych także w szkołach bez oddziałów przygotowawczych
|
W roku szkolnym 2022/2023 nadal będzie obowiązywał przepis pozwalający na przydzielenie nauczycielom w szkołach, w których utworzono oddział przygotowawczy, większej liczby godzin ponadwymiarowych. Oznacza to, że nauczycielowi mogą być przydzielone, za jego zgodą, godziny ponadwymiarowe w wymiarze wyższym niż określony ½ obowiązkowego wymiaru zajęć. Nowością jest umożliwienie przydzielenia tych godzin powyżej limitu także w szkołach, w których nie istnieją oddziały przygotowawcze. Dotyczy to jednak wyłącznie nauczycieli języka polskiego – do 31 sierpnia 2023 r. Podstawa prawna: Ustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 583 ze zm.) – art. 56. |
Nowe stanowisko - pedagog specjalny
|
Pedagog specjalny to nowe stanowisko w szkołach i placówkach, które będzie funkcjonowało już od września tego roku. Do jego najważniejszych zadań będzie należała współpraca z zespołem opracowującym IPET czy prowadzenie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju. Przeczytaj również:
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEiN z 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 1610). |
Zmiany w edukacji dla bezpieczeństwa
|
Podstawa programowa dla przedmiotu „edukacja dla bezpieczeństwa” została poszerzona o nowe treści dotyczące:
W podstawie założono też, że zajęcia powinny być realizowane z uwzględnieniem aspektu praktycznego. Przeczytaj również o zajęciach z strzelectwa w podstawie edukacji dla bezpieczeństwa Podstawa prawna: Rozporządzenie MEiN z 22 kwietnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2022 poz. 1109). |
Zmiany dotyczące podstawy programowej języka niemieckiego dla mniejszości narodowej |
W odstawie programowej przewidziano treści dotyczące:
Z kolei w podstawie dla szkoły branżowej I stopnia umieszczono umiejętności umożliwiające dalsze kształcenie językowe oraz literackie i kulturowe. Dotyczy to m.in. rozumienia tekstów literackich, a także innych tekstów kultury ważnych dla kształtowania tożsamości narodowej. Podstawa prawna: Rozporządzenie MEiN z 22 kwietnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2022 poz. 1109). |
Zmiany w egzaminach ósmoklasisty i maturalnych na lata 2022/2023 i 2023/2024
|
Wprowadzane zmiany w egzaminach na kolejne lata szkolne spowodują m.in. że: 1) w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny zostaną przeprowadzone na podstawie odrębnych wymagań egzaminacyjnych, 2) wymagania będą zawężone w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Przeczytaj również:
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEiN z 15 lipca 2022 r. w sprawie wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu ósmoklasisty przeprowadzanego w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 (Dz.U. 2022 poz. 1591) |
Gdy nieletni wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązku szkolnego lub nauki, dyrektor może zastosować środek oddziaływania wychowawczego w postaci:
Nowego przepisu nie będzie można stosować w przypadku, gdy nieletni dopuścił się czynu zabronionego wyczerpującego znamiona przestępstwa ściganego z urzędu lub przestępstwa skarbowego. Przeczytaj również: Dyrektor będzie mógł karać uczniów za demoralizację i czyny karalne Podstawa prawna: Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. z 2022 r. poz. 1700). |
|
Nowe zawody szkolnictwa branżowego – znamy wymagania kwalifikacyjne |
Rozporządzenie przewidujące wymagania niezbędne do uzyskania dyplomu dla nowych zawodów szkolnictwa branżowego wchodzi w życie 1 września 2022 r. Chodzi o takie zawody, jak: technik izolacji przemysłowych, technik montażu i automatyki stolarki budowlanej, technik przemysłu jachtowego. Podstawa prawna: Rozporządzenie MEiN z 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz.U. z 2022 r. poz. 1735) |
Wnioskodawcy ubiegający się o przyznanie dotacji celowej na dostosowanie obiektu szkoły lub remont w 2022 r. będą musieli dołączyć nowy dokument – poświadczający posiadanie przez wnioskodawcę prawa upoważniającego wnioskodawcę do użytkowania nieruchomości budowlanej:
Chodzi tu wyłącznie o przypadek, gdy wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości, której dotyczy wniosek o przyznanie dotacji celowej. Podstawa prawna: Rozporządzenie MEiN z 19 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 (Dz.U. z 2022 r. poz. 1752). |
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń