stara ścieżka awansu zawodowego nauczycieli

Staż na stopień nauczyciela mianowanego wg starej ścieżki awansu zawodowego

Staż na stopień nauczyciela mianowanego wg starej ścieżki awansu zawodowego

Do 31 sierpnia 2027 r. nauczyciele kontraktowi mogą ubiegać się o stopień nauczyciela mianowanego wg tzw. starej ścieżki awansu zawodowego tj. przepisów obowiązujących do 31 sierpnia 2022 r. Oznacza to realizację stażu, który rozpoczyna się na wniosek nauczyciela. Sprawdź, kiedy i w jakim wymiarze nauczyciel kontraktowy realizuje staż na stopień nauczyciela mianowanego. Poznaj 3 warunki rozpoczęcia stażu na stopień nauczyciela mianowanego oraz obowiązki dyrektora związane z prowadzeniem starej ścieżki awansu zawodowego.

Stara ścieżka awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego

Od 1 września 2022 r. nauczyciele, aby uzyskać stopień nauczyciela mianowanego, odbywają przygotowanie do zawodu. Nie dotyczy to jednak nauczycieli, którzy do 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela mianowanego. Ci nauczyciele stopień nauczyciela mianowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych tj. Karty Nauczyciela w brzmieniu do 31.08.2022 r.  (tj. ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1762, z 2022 r., poz. 935, poz. 1116, poz. 1700) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 2200) (art. 10 ust. 1 ustawy z 5 sierpnia 2022 r.). Co to oznacza w praktyce?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • do kiedy można złożyć wniosek o rozpoczęcie stażu w roku szkolnym 2024/2025
  • jaki jest aktualny wymiar stażu na stopień nauczyciela mianowanego,
  • jakie warunki trzeba spełnić, żeby rozpocząć staż na mianowanego,
  • czy nauczyciel kontraktowy opracowuje plan rozwoju zawodowego,
  • czy nauczycielowi odbywającemu staż należy wyznaczyć opiekuna stażu czy mentora,
  • do kiedy można rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego wg starej ścieżki awansu zawodowego,
  • jak wygląda awans zawodowy nauczycieli, którzy nie zdążą uzyskać stopnia nauczyciela mianowanego wg starej ścieżki awansu.
Karta Nauczyciela 2024 – tekst jednolity

Karta Nauczyciela 2024 – tekst jednolity

4 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowany nowy tekst jednolity ustawy – Karta Nauczyciela. Sprawdź, jak prawidłowo odwoływać się do przepisów Karty Nauczyciela m.in. w związku z awansem zawodowym nauczycieli.

Dziennik Ustaw Karty Nauczyciela – jakie ma znaczenie

Wszystkie przepisy prawa wchodzą w życie po opublikowaniu ich w dzienniku urzędowym, który w przypadku ustawy – Karta Nauczyciela nazywa się Dziennik Ustaw. Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, tekst jednolity sporządza się według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania obwieszczenia o ogłoszeniu tego tekstu, przy czym można zamieścić w nim również zmiany w ustawie ogłoszone w dzienniku urzędowym do dnia wydania tego obwieszczenia, które wejdą w życie po dniu jego wydania. Ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w formie obwieszczenia (§100a i §101 załącznika do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej").

Jednolity tekst ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, zgodnie z Obwieszczeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskie z 11 czerwca 2024 r. uwzględnia zmiany wprowadzone:

1)  ustawą z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. poz. 1234) (pisaliśmy o tym w artykule: „Nowa legitymacja służbowa nauczyciela – kiedy wejdzie w życie”.

2)  ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1586) (pisaliśmy o tym m.in. w artykule „Środki na zwiększony odpis na ZFŚS dla nauczycieli - do końca sierpnia”.

3)  ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1672 oraz z 2024 r. poz. 123) (pisaliśmy o tym m.in. w artykule „Karta Nauczyciela 2023 – zmiany w awansie zawodowym nauczycieli weszły w życie”)

4)  ustawą z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2005) (pisaliśmy o tym m.in. w artykule „Branżowe Centrum Umiejętności – nowa placówka oświatowa”).

oraz zmiany wynikające z przepisów ogłoszonych przed dniem 27 maja 2024 r.

Powołując się na przepisy Karty Nauczyciela nie zawsze jednak odnosimy się do jej aktualnego brzmienia. Tak jest w przypadku awansu na stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego realizowanego wg „starej ścieżki awansu zawodowego”.

Postępowanie przed komisją egzaminacyjną na stopień nauczyciela mianowanego wg „starej ścieżki” awansu zawodowego

Postępowanie przed komisją egzaminacyjną na stopień nauczyciela mianowanego wg „starej ścieżki” awansu zawodowego

Nauczyciele, którzy do dnia 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego mogą uzyskać stopień nauczyciela mianowanego według przepisów obowiązujących do tego dnia. Oznacza to, że po zakończeniu stażu oraz uzyskaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego, przystępują do postępowania przed komisją egzaminacyjną na zasadach obowiązujących do 31 sierpnia 2022 r. Sprawdź, jak przebiega awans na stopień nauczyciela mianowanego według „starej ścieżki” i pobierz niezbędne wzory dokumentów. 

Podstawa prawna awansu na mianowanego wg „starej ścieżki”

Awans na tzw. starych zasadach odbywa się na podstawie rozdziału 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, czyli przepisów obowiązujących przed 1 września 2022 r. Wynika to z art. 10 ust. 1 ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którym „Nauczyciele, którzy do dnia 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskają stopnia nauczyciela mianowanego, uzyskują stopień nauczyciela mianowanego według przepisów dotychczasowych.”.

Wymagania na stopień nauczyciela mianowanego wg „starej ścieżki” awansu zawodowego

Nauczyciel kontraktowy w okresie odbywania stażu na stopień nauczyciela mianowanego powinien: 

1) uczestniczyć w pracach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych statutowych zadań szkoły oraz wynikających z potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; 

2) doskonalić kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, zwłaszcza w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych; 

3) prowadzić zajęcia w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej 4 godzin w roku szkolnym oraz dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawiać je z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone; 

4) przeprowadzić co najmniej 2 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli szkoły, w której odbywa staż, oraz dokonać ich ewaluacji, w obecności, w miarę możliwości, nauczyciela-doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć. 

Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują: 

1)  uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją; 

2)  umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej; 

3)  umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia; 

4)  umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy; 

5)  umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego; 

6)  umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych; 

7)  umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż; 

8)  umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych
(§7 rozporządzenia MEN z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli).

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • co powinna zawierać teczka na stopień nauczyciela mianowanego wg starej ścieżki awansu,
  • jaki jest skład komisji egzaminacyjnej na stopień nauczyciela mianowanego;
  • do kogo nauczyciel kontraktowy składa wniosek o wszczęcie postępowania o awans na mianowanego,
  • jak przebiega egzamin na stopień nauczyciela mianowanego dla nauczycieli kontraktowych,
  • na jakim wzorze wydać decyzję w sprawie nadania stopnia nauczyciela mianowanego.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql