obowiązki dyrektora szkoły

pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Archiwalny Jakie zadania ma dyrektor w związku z nadzorem nad realizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Kontrola dokumentacji czy zapewnienie nauczycielom warunków do realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej to jedne z ważniejszych zadań dyrektora, który czuwa nad prawidłową realizacją zadań w tym zakresie. Obowiązków jest jednak dużo więcej, co wiąże się również w prawidłową oceną efektywności pomocy. Podpowiadamy, jakie zadania ma dyrektor w związku z nadzorem nad realizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 

To dyrektor odpowiada za jakość działań podejmowanych na rzecz uczniów oraz zgodność z wymaganiami prawa w tym zakresie. Odpowiada również za: 

  • właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, 
  • wydawanie odpowiednio przez przedszkole, szkołę lub placówkę dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją (§ 26 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania). 

Działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów, w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej, powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami prowadzenia dokumentacji.

Dyrektor organizuje i wspiera pomoc – 7 głównych zadań

Lp.

Zadanie dyrektora

Wyjaśnienie do zadania

1.

Informowanie nauczycieli o najważniejszych kwestiach związanych z pomocą i jej kontrolą

Dyrektor powinien:

  • zadbać o przypomnienie zasad przetwarzania danych osobowych uczniów, w tym sposobów dokumentowania realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie udzielanej dzieciom pomocy oraz
  • określić terminy i zasady ewentualnej kontroli, uwzględniając jej zakres w planie nadzoru pedagogicznego.

2.

Zapewnienie nauczycielom i specjalistom odpowiednich warunków do pracy z uczniami

Zadania dyrektora nie ograniczają się wyłącznie do kontroli dokumentacji związanej z zakresem realizowanych przez nauczycieli i specjalistów zadań dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Istotne jest również:

  • zapewnienie nauczycielom warunków do realizacji tych zadań,
  • racjonalne wykorzystanie potencjału pracowników,
  • inspirowanie ich do rozwoju zawodowego oraz nowatorstwa pedagogicznego w celu zapewniania odpowiedniej jakości udzielanej pomocy.

3.

Dbanie o rozwój pracowników – doskonalenie zawodowe

Właściwa organizacja pomocy dzieciom wiąże się z koniecznością doskonalenia zawodowego nauczycieli i specjalistów. Organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną, dyrektor udziela jej również nauczycielom. Polega ona na wspieraniu nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.

4.

Wspomaganie nauczycieli w związku ze sprawowanym nadzorem pedagogicznym

Dyrektor ma obowiązek organizowania wspomagania szkoły w związku z  realizacją zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy. Odpowiednie działania dyrektora w tym obszarze zapewnią nie tylko profesjonalne udzielanie wsparcia, ale także mogą ułatwić organizację pomocy, np. poprzez wprowadzenie nowatorskich metod pracy lub programów zajęć.

5.

Wsparcie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dotyczy wsparcia nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom. Dyrektor zapewnia pomoc nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

6.

Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Systematyczne działania w tym zakresie mogą być nie tylko gwarancją zapewnienia konkretnemu dziecku optymalnych form wsparcia, ale i stanowić dokumentację potwierdzającą spełnianie wymagań w przypadku kontroli prowadzonej przez organ nadzoru pedagogicznego.

7.

Nadzór nad odpowiednim zabezpieczeniem dokumentacji przed utratą lub zniszczeniem

Przepisy przewidują obowiązek odtworzenia dokumentacji w przypadku zniszczenia dokumentacji przebiegu nauczania wskutek pożaru, powodzi lub innych zdarzeń losowych oraz postępowania w przypadku pomyłkowych lub błędnych wpisów (§ 23 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania).  Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, np. błędny zapis w dzienniku zajęć, dokonuje osoba, która taki błąd lub omyłkę popełniła, lub dyrektor albo osoba przez niego upoważniona do dokonania sprostowania. Dokonuje się go przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowych wyrazów i czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad skreślonymi wyrazami właściwych danych oraz wpisanie daty i złożenie czytelnego podpisu przez osobę dokonującą sprostowania. Niedopuszczalne jest używanie korektora i umieszczanie nowych wpisów w tym samym miejscu.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak dyrektor powinien zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną – 7 głównych zadań
  • Poznasz 20 niezbędnych dokumentów 
  • Jakie powinny być kryteria oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Jak wykorzystać wnioski dotyczące oceny efektywności pomocy – również we wnioskach ze sprawowanego nadzoru 
72398510d89aebbcc9abdd672fec50d109eec6ba-large

Archiwalny 8 decyzji dyrektora szkoły przydatnych przed końcem roku szkolnego

Kiedy dyrektor szkoły musi wydać decyzję? To najczęściej zadawane pytanie w aspekcie dokumentacji dyrektora. Okazuje się bowiem, że przepisy często niejednoznacznie wskazują, czy ma to być decyzja czy inny dokument. Jak zatem powinna wyglądać prawidłowa redakcja tego dokumentu? Przedstawiamy decyzje dyrektora szkoły przydatne przed końcem roku szkolnego.

Dyrektor szkoły lub placówki wydaje w określonych okolicznościach decyzje:

  • administracyjne – wyrażają wolę dyrektora jako organu administracyjnego. Poprzez te decyzje dyrektor rozstrzyga sprawy w postępowaniu administracyjnym unormowanym przez przepisy proceduralne. Dotyczą one spraw, do których uprawnienia zawierają: ustawa Prawo oświatowe, ustawa o systemie oświaty, Karta Nauczyciela oraz rozporządzenia MEN,
  • kierownicze – związane są z realizacją funkcji kierowniczych przez dyrektora.

Stronom przysługuje prawo odwołania

Każda decyzja powinna zawierać informację o możliwości odwołania się. Dodatkowo musi wskazywać instancję, do której adresat może się odwołać. Warto pamiętać, że odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wnosi się je do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który ją wydał.

Ważne, aby tego dokonać w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Natomiast, gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu. Natomiast wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje jej wykonanie.

Decyzję doręcza się stronom na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 109 Kodeksu postępowania administracyjnego – dalej jako: Kodeks). Strona może w terminie 14 dni od jej doręczenia lub ogłoszenia zażądać:

  • uzupełnienia co do rozstrzygnięcia bądź co do prawa odwołania,
  • wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego,
  • sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kiedy dyrektor wydaje decyzje administracyjne, a kiedy kierownicze
  • Czy stronom przysługuje odwołanie od decyzji
  • Jakie treści musi zawierać decyzja
  • Czy decyzja musi mieć podstawę prawną
  • Pobierz 8 decyzji dyrektora szkoły przydatnych przed końcem roku szkolnego

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql