bezpieczeństwo w szkole

Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole – procedury i zasady bezpieczeństwa
Jakie wskazania prawne należy wziąć pod uwagę w przypadku ucznia z chorobą przewlekłą w szkole ogólnodostępnej? Przede wszystkim należy zapewnić mu odpowiednie warunki nauki oraz właściwą opiekę. Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole powinien być także objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Przedstawiamy szereg wytycznych dotyczących organizacji pracy i opieki nad uczniem z chorobą przewlekłą w szkole.
W przypadku dziecka przewlekle chorego uczęszczającego do szkoły ogólnodostępnej należy wziąć pod uwagę regulacje z ustawy Prawo oświatowe. Dodatkowo należy respektować akty wykonawcze do tej ustawy oraz przepisy z zakresu opieki zdrowotnej. Wynika z nich, że dziecku z chorobą przewlekłą szkoła powinna:
- zapewnić opiekę i wychowanie odpowiednie do jego wieku i osiągniętego rozwoju (art. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe),
- dostosować treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych ucznia (art. 1 pkt 5 ww. ustawy),
- umożliwić korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej (art. 1 pkt 5 ww. ustawy oraz § 2 ust. 2 pkt 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach),
- zapewnić możliwość korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej i opieki dostosowanej do stanu zdrowia ucznia realizowanej przez pielęgniarkę w sytuacji konieczności podawania leków oraz wykonywania innych czynności podczas pobytu ucznia w szkole (art. 103 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy oraz art. 3, 6, 20 i 21 ustawy z 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami).
W szkole, do której uczęszcza dziecko przewlekle chore, powinna być opracowana procedura sprawowania nad nim opieki oraz postępowania w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia. Z taką procedurą trzeba zapoznać wszystkich pracowników szkoły. Warto bowiem pamiętać, że podstawę prawną jej wydania stanowi § 2 rozporządzenia MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Co mówią przepisy o wskazaniach w przypadku ucznia z chorobą przewlekłą
- Jak dostosować warunki nauki
- Jakie są najważniejsze formy wsparcia ucznia z chorobą przewlekłą
- Czy ucznia należy objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną
- Co powinien wiedzieć nauczyciel pracujący z uczniem
- Co zrobić, gdy pielęgniarka jest nieobecna w szkole
- Jaka jest rola dyrektora w pracy z uczniem przewlekle chorym