Od rok szkolnego 2015/2016 szkoły zmierzą się z nowymi narzędziami nadzoru pedagogicznego, które umożliwią badanie jakości ich pracy. Wymagania wobec szkół zostały określone w projekcie rozporządzenia, które ma wejść w życie 1 września 2015 r. Wymagania te to jednak nie tylko obszary pracy szkoły, które będą badane w trakcie nadzoru pedagogicznego, lecz obok podstawy programowej są drugim ważnym dokumentem programowym szkoły, wyznaczającym kierunki jej rozwoju.
Nadzór pedagogiczny powinien dawać rzetelną informację nie tylko o zgodności działań szkół i placówek z przepisami prawa, lecz także o jakości ich pracy. Nowelizacja ustawy o systemie oświaty wprowadziła obowiązek sprecyzowania w drodze rozporządzenia wymagań wobec szkół i placówek, a dotyczących jakości ich pracy. Wymagania te dotyczą:
W ustawie została przewidziana dwustopniowa skala spełniania wymagań - tj. na poziomie podstawowym i wysokim.
Spełnianie wymagań na poziomie podstawowym - tj. świadczącym o prawidłowym przebiegu procesów kształcenia, wychowania i opieki, umożliwieniu każdemu uczniowi rozwoju na miarę jego indywidualnych możliwości, podejmowaniu przez szkołę lub placówkę działań podnoszących jakość jej pracy, angażowaniu uczniów, rodziców i nauczycieli w działania szkoły lub placówki, a także współpracy ze środowiskiem lokalny.
Spełnianie wymagań na poziomie wysokim - tj. świadczącym o wysokiej skuteczności działań, wyrażanej w szczególności efektami kształcenia i wychowania, pozytywnymi opiniami uczniów, rodziców i nauczycieli dotyczącymi adekwatności procedur kształcenia i wychowania do potrzeb i możliwości uczniów oraz doskonaleniem jakości pracy szkoły lub placówki prowadzącym do ich rozwoju i uspołecznienia poprzez angażowanie społeczności szkolnej i środowiska lokalnego.
Jak wynika z uzasadnienia projektu rozporządzenia, określone w projekcie rozporządzenia wymagania stanowią o pożądanym sposobie realizacji zadań przez szkoły wskazując ich - uznane za kluczowe - cele i zadania. Wymagania nie obejmują wszystkich możliwych zagadnień związanych z obowiązkami szkoły wobec uczniów i rodziców, ale wskazują zadania strategiczne i priorytetowe, wybrane w taki sposób, aby pomagały planować i organizować pracę szkoły. Wymagania zostały sformułowane w sposób ogólny, pozwalający na wytyczenie kierunków działania i jednocześnie umożliwiający zespołom szkolnym prowadzenie działalności zgodnie z lokalnymi potrzebami i właściwościami.
Warto zauważyć, że dotychczas wymagania wobec szkół były określone w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Nadając im teraz rangę osobnego rozporządzenia podkreślono, że wymagania zostały ustanowione dla szkół i placówek, a nadzór pedagogiczny wyłącznie okresowo bada ich spełnianie. Wymagania wobec szkół są - obok podstawy programowej - drugim ważnym dokumentem programowym szkoły, wyznaczającym kierunku jej rozwoju.
Zaproponowane w projekcie rozporządzenia brzmienie wymagań i ich charakterystyk stanowi kontynuację funkcjonujących obecnie rozwiązań w tym zakresie. Nie zmieni się zatem istota dotychczas obowiązujących wymagań, zarówno co do liczby, jak i ich brzmienia. Jedynie niektóre z nich zostały nieco rozszerzone i doprecyzowane.
Pobierz projekt rozporządzenia i poznaj nowe wymagania wobec swojego typu szkoły>>
Szczegóły w artykułach
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń