Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosiła wstępne wyniki sprawdzianu. Do sprawdzianu 3 kwietnia 2012 r. w całym kraju przystąpiło 362 171 uczniów. Zestaw zadań w wersji standardowej rozwiązywało 355 285 uczniów, a 6 886 uczniów rozwiązywało zadania w arkuszach dostosowanych. Tegoroczny zestaw zadań był nieco trudniejszy od ubiegłorocznego.
Arkusz standardowy zawierał 26 zadań sprawdzających poziom opanowania umiejętności:
Uczniowie najwyższe wyniki uzyskali za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność korzystania z informacji, nieźle poradzili sobie z czytaniem i pisaniem, a najsłabiej z zadaniami wymagającymi wykorzystania posiadanej wiedzy w praktyce.
W związku z sukcesywnym wdrażaniem w szkołach podstawowych reformy programowej przewiduje się wprowadzenie od 2015 r. zmian w zasadach przeprowadzania sprawdzianu, który będzie oparty na wymaganiach określonych w nowej podstawie programowej. Zmiana dotyczyć będzie zarówno jakości zadań, jak i formuły organizacyjnej egzaminu.
Średni wynik sprawdzianu zależy od trudności zadań. W poprzednich latach zadania były łatwiejsze, co wpłynęło na wyższe wyniki sprawdzianów. Z tych względów nie można porównywać średnich wyników uzyskanych w kolejnych latach, ponieważ zależą one głównie od stopnia trudności sprawdzianu, a nie umiejętności uczniów danego rocznika, i z tego względu są nieporównywalne.
Dla podnoszenia jakości kształcenia ważne jest stawianie odpowiednio wysokich wymagań, a jednym z narzędzi do uzyskania tego celu są egzaminy zewnętrzne. Wyniki sprawdzianów i egzaminów pozwalają na zdiagnozowanie, jakie obszary wiedzy i jakie umiejętności wymagają szczególnej uwagi, ponieważ są słabiej opanowane przez uczniów. Są wskazówką dla nauczycieli, na co zwrócić uwagę w procesie nauczania, a dla ministerstwa edukacji narodowej i komisji egzaminacyjnych jakie między innymi umiejętności powinny znaleźć się w arkuszu egzaminacyjnym.
Do metod podnoszenia poziomu nauczania w szkołach należą:
Jednak najistotniejszym elementem podnoszenia jakości pracy szkoły jest wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli. MEN buduje nowoczesny system wsparcia dla nauczycieli i równocześnie wspiera ich poprzez przygotowywanie przykładowych programów nauczania, przykładowych zadań egzaminacyjnych, przeprowadzanie szkoleń i konferencji.
Źródło informacji:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń