Podwyżki dla nauczycieli i zmiana zasad naliczania średniego wynagrodzenia – takie nowości znalazły się w projekcie nowelizacji Karty Nauczyciela przygotowanej w 2022 r. przez Obywatelski Komitet Inicjatywy Ustawodawczej reprezentowany przez władze Związku Nauczycielstwa Polskiego.
W 2022 r. projekt poddany był pierwszemu czytaniu przed Sejmem. Z uwagi na brak zasady dyskontynuacji powtórzono je w nowej kadencji Sejmu - w styczniu 2025 r., a następnie skierowano do prac w podkomisji nadzwyczajnej, która do tej pory odbyła w sprawie projektu dwa posiedzenia o charakterze technicznym. W dniu 11 lutego 2025 r. przedstawiciele ZNP zwrócili się o przyspieszenie procedowania obywatelskiego projektu nowelizacji. W odpowiedzi ustalono, że 6 marca 2025 r. odbędzie się kolejne spotkanie podkomisji nadzwyczajnej, tym razem z udziałem przedstawicieli ZNP. Podczas posiedzenia tej komisji zaproponowano nowe brzmienie projektu. Zmiany polegają na:
Celem nowego projeku jest nie tylko wzrost wynagrodzenia nauczycieli. Najważniejszą zmianą, jaką proponuje ZNP, uzależnienie parametru średniego wynagrodzenia nauczycieli od kwoty przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale poprzedzającego roku budżetowego (w pierwszej wersji projektu proponowano, by było to wynagrodzenie z trzeciego kwartału). Chodzi oczywiście o kwotę ustalaną w komunikacie Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym „Monitor Polski”.
Po aktualizacji projektu zaproponowano pierwotnie następujące stawki średniego wynagrodzenia:
W ocenie autorów projektu rozwiązanie to ma umożliwić odejście od arbitralnego i nieprzejrzystego systemu ustalania stawek średniego wynagrodzenia nauczycieli. Ustalanie wysokości pensji nauczycieli byłoby zatem uzależnione od obiektywnych czynników.
To jednak nie jedyna zmiana. W projekcie przewidziano mechanizm corocznej aktualizacji stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Otóż kwota wynagrodzenia zasadniczego dla nauczyciela dyplomowanego z tytułem magistra i przygotowaniem pedagogicznym ma stanowić co najmniej 100% wspomnianego wyżej przeciętnego wynagrodzenia. Zaś analogiczna kwota dla nauczyciela początkującego z tytułem magistra i przygotowaniem pedagogicznym ma wynosić 81% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela dyplomowanego (w pierwszej wersji projektu proponowano 73% dla nauczyciela stażysty). Stawki dla pozostałych nauczycieli mają być natomiast ustalane proporcjonalnie. Takie rozwiązanie wiązałoby się z corocznymi podwyżkami pensji zasadniczej nauczycieli.
Opisywany projekt został poparty przez Wolny Związek Zawodowy „Forum-Oświata”. Odmienną propozycję zgłasza natomiast Solidarność. Przedstawiciele tego związku zawodowego zasugerowali bezpośrednie powiązanie wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem ogłaszanym przez Prezesa GUS. Konsekwencją byłoby odejście od średniego wynagrodzenia nauczycieli.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń