Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie rekrutacji do szkół i przedszkoli. Przepisy określają m.in. jednolite zasady ustalania maksymalnej liczby punktów decydujących o przyjęciu do I klasy – obowiązujące na terenie całego kraju. Sprawdzamy, co jeszcze się zmieni!
Projekt nowego rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek określa:
Nowe regulacje określają jednolite, obowiązujące na terenie całego kraju, zasady ustalania maksymalnej liczby punktów decydujących o przyjęciu do I klasy:
W postępowaniu rekrutacyjnym do ww. szkół przelicza się odpowiednie kryteria, które zostały określone w ustawie – Prawo oświatowe, tj.:
1) wynik egzaminu ósmoklasisty,
2) wymienione na świadectwie promocyjnym do klasy VII szkoły podstawowej oceny z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego,
3) wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej lub branżowej szkoły I stopnia odpowiednio oceny z: języka polskiego, matematyki, dwóch wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo oceny z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego i jednych wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
4) świadectwo ukończenia odpowiednio szkoły podstawowej z wyróżnieniem, świadectwo promocyjne do klasy VII z wyróżnieniem lub świadectwo ukończenia branżowej szkoły I stopnia z wyróżnieniem,
5) szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej lub świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia, w tym:
a) uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim,
b) osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu,
6) oceny wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej – w przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty lub z danego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty lub danego zakresu.
Zasadniczym kryterium branym pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do:
są szczególne predyspozycje uczniów, tj. odpowiednio wynik sprawdzianu kompetencji językowych przeprowadzanego na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną szkoły albo wyniki prób sprawności fizycznej na warunkach ustalonych przez polskie związki sportowe.
Schemat podziału maksymalnej liczby punktów w postępowaniu rekrutacyjnym do szkoły ponadpodstawowej można znaleźć w projekcie rozporządzenia i jego uzasadnieniu – tutaj>>
Dopiero w kolejnych etapach postępowania rekrutacyjnego (gdy liczba kandydatów spełniających powyższe warunki jest większa niż liczba wolnych miejsc w szkole)
uwzględnia się wyniki z:
Ponadto zmieniono liczbę punktów możliwą do uzyskania za:
Projektowane przepisy przewidują przejściowe rozwiązania w zakresie postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2017/2018 do oddziału dwujęzycznego w klasie VII szkoły podstawowej oraz na lata szkolne 2019/2020–2021/2022 do szkół ponadpodstawowych. W postępowaniu rekrutacyjnym na rok szkolny 2017/2018 do oddziału dwujęzycznego w klasie VII szkoły podstawowej w okresie przejściowym przelicza się na punkty jedynie świadectwo promocyjne do klasy VII szkoły podstawowej z wyróżnieniem.
Natomiast w postępowaniu rekrutacyjnym na lata szkolne 2019/2020–2021/2022 do szkół ponadpodstawowych, brane są pod uwagę wyniki z egzaminu ósmoklasisty jedynie z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, gdyż przez pierwsze trzy lata egzamin ten będzie prowadzany tylko z tych przedmiotów.
W sytuacji braku możliwości uzyskania punktów w ramach postępowania rekrutacyjnego za wyniki egzaminu ósmoklasisty (z powodu zwolnienia) ustalono odrębny sposób przeliczania punktów. Przeliczane będą na punkty oceny wymienione na świadectwie ukończenia szkoły z zajęć edukacyjnych, z których przeprowadzany jest egzamin ósmoklasisty. Ustalona w rozporządzeniu maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania po przeliczeniu ocen z zajęć edukacyjnych wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej jest równa maksymalnej liczbie punktów możliwych do uzyskania z danej części egzaminu ósmoklasisty lub z danego przedmiotu objętego tym egzaminem.
Zachowane zostały dotychczasowe rozwiązania dotyczące szczegółowego trybu pracy i zadań komisji rekrutacyjnej. W zakresie przepisów dotyczących składu komisji rekrutacyjnej, uzupełniono rozporządzenie o kwestie dotyczące składu komisji rekrutacyjnej powoływanej przez organ prowadzący nowo tworzone przedszkole, szkołę lub placówkę w sytuacji, gdy dany organ prowadzący nie prowadzi innego przedszkola, szkoły lub placówki. W takim przypadku komisja rekrutacyjna składa się z co najmniej 3 przedstawicieli organu prowadzącego. Jednocześnie czynności dyrektora w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym w przypadku nowo tworzonej publicznej szkoły lub na kwalifikacyjny kurs zawodowy, lub kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, wykonuje dyrektor szkoły lub osoba upoważniona przez organ prowadzący nowo tworzoną szkołę.
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń