Do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych skierowany został projekt rozporządzenia MEN dotyczący zasad rekrutacji do szkół absolwentów gimnazjum. Określa on m.in. jednolite zasady ustalania maksymalnej liczby punktów decydujących o przyjęciu do klasy I – obowiązujące na terenie całego kraju. Sprawdzamy, jakie jeszcze zmiany wprowadza.
Projekt rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego na lata szkolne 2017/2018–2019/2020 do trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum oraz branżowej szkoły I stopnia, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum określa jednolite, obowiązujące na terenie całego kraju, zasady ustalania maksymalnej liczby punktów decydujących o przyjęciu do klasy I:
Kryteria zostały określone w ustawie o systemie oświaty, tj.:
1) wynik egzaminu gimnazjalnego,
2) wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum oceny z języka polskiego, matematyki, dwóch wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo oceny z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego i jednych wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
3) świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem,
4) szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum, w tym:
a) uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim,
b) osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu,
5) oceny wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum – w przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego lub danego zakresu, danej części albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego.
Projekt zachowuje w większości dotychczasowe rozwiązanie z wyjątkiem maksymalnej liczby punktów możliwej do uzyskania za osiągnięcia w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych – liczbę punktów zwiększono z 13 do 18. Określono również dodatkowy przepis, w którym ustala się zasadę, w której uczeń może otrzymać punkty tylko za jedno osiągnięcie, o najwyższej wartości punktowej, z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, na tym samym szczeblu oraz z tego samego zakresu.
Ponadto zmieniono liczbę punktów możliwą do uzyskania za:
W nowo tworzonym rozporządzeniu zachowano dotychczasowe rozwiązania dotyczące szczegółowego trybu pracy i zadań komisji rekrutacyjnej. W zakresie przepisów dotyczących składu komisji rekrutacyjnej uzupełniono rozporządzenie o kwestie dotyczące składu komisji rekrutacyjnej powoływanej przez organ prowadzący nowo tworzoną szkołę w sytuacji, gdy dany organ nie prowadzi innej szkoły, tzn. w przypadku nowo tworzonych szkół komisja rekrutacyjna składa się z co najmniej 3 przedstawicieli organu prowadzącego. W pozostałym zakresie przepisy nowego rozporządzenia zachowują dotychczasowe regulacje.
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń