Od roku szkolnego 2013/2014 nadzór pedagogiczny w szkołach stanie się bardziej elastyczny - ewaluacja wewnętrzna będzie obejmować tylko istotne zagadnienia, zaś ewaluacja problemowa nie będzie już podzielona na obszary. Sprawdź, jak będzie wyglądał nadzór pedagogiczny od 1 września 2013 r.
Nowe przepisy rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym odchodzą od ewaluacji problemowych prowadzonych tylko z jednego obszaru. Zrezygnowano bowiem z grupowania wymagań w zakresie ewaluacji na obszary, co pozwoli na prowadzenie ewaluacji problemowych w odniesieniu do wymagań pogrupowanych w sposób umożliwiający badanie określonych zagadnień. Dzięki temu będzie można poznać bardziej precyzyjny obraz szkoły w zakresie, który jest przedmiotem ewaluacji (załącznik do rozporządzenia MEN z 10 maja 2013 r.).
Rezygnacja z grupowania wymagań obszarami spowodowała, że wprowadzono szczegółowe przepisy wskazujące - w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i rodzaju placówek - wymagania, w przypadku których ustalenie poziomu E skutkuje:
Organ wyda powyższe polecenia w przypadku ustalenia w wyniku ewaluacji zewnętrznej poziomu E w odniesieniu do choćby jednego z poniższych wymagań:
Typ szkoły/placówki |
Wymaganie |
Przedszkola |
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej |
Dzieci są aktywne | |
Respektowane są normy społeczne | |
Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji | |
Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, szkoły artystyczne, placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego |
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się |
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej | |
Uczniowie są aktywni | |
Respektowane są normy społeczne | |
Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych | |
Placówki oświatowo - wychowawcze i placówki artystyczne |
Placówka wspomaga rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz umożliwia korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego |
Respektowane są normy społeczne | |
Placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne i biblioteki pedagogiczne |
Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki |
Specjalne ośrodki wychowawcze oraz placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, |
Planuje się i organizuje pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki |
Respektowane są normy społeczne | |
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki wspólnie podejmują działania odpowiednie do jej funkcji | |
Placówka wspomaga rozwój wychowanków, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji | |
Młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki |
Podejmowane w placówce działania są zorganizowane w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki |
Wychowankowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej | |
Wychowankowie są aktywni | |
Respektowane są normy społeczne |
Dotychczasowe doświadczenia wyraźnie wskazują, że ewaluacja wewnętrzna prowadzona w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole za istotne w jej działalności w znacznym stopniu służy rozwojowi szkoły, dlatego nowe brzmienie rozporządzenia o nadzorze wskazuje, że ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności (§1 pkt 13 ww. rozporządzenia).
Już 14 czerwca 2013 r. wchodzi w życie pierwsza część zmian w rozporządzeniu o nadzorze pedagogicznym. Więcej w artykule "Już w czerwcu zmiany w nadzorze pedagogicznym".
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń