Szkoły artystyczne doczekają się nowych druków dyplomów, świadectw i nie tylko. Zmiany podyktowane są m.in. koniecznością wdrożenia nowych zabezpieczeń dokumentów publicznych przed fałszerstwem. Rozporządzenie wprowadzające nowe druki ma wejść w życie 12 lipca 2024 r.
Co obejmuje nowe rozporządzenie
W rozporządzeniu uregulowane zostaną:
- warunki i tryb wydawania oraz wzory świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (w tym umieszczenie na wzorach druków znaków graficznych informujących o poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji)
- tryb i sposób dokonywania sprostowań, zmiany imienia (imion) lub nazwiska oraz wydawania duplikatów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków;
- tryb i sposób dokonywania uwierzytelnienia dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą;
- wysokość i sposób dokonywania opłat za wydawanie duplikatów świadectw, dyplomów państwowych oraz innych druków, a także za uwierzytelnianie dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą.
Konieczne zabezpieczenie dokumentów publicznych przed fałszerstwem
Wydanie nowego rozporządzenia jest konieczne z uwagi na nowe regulacje prawne dotyczące dokumentów publicznych a mianowicie zabezpieczenia przed fałszerstwem, co rodzi konieczność aktualizacji druków szkolnych wydawanych uczniom szkół artystycznych. Niezbędne stało się też opracowanie nowych druków dyplomów ukończenia szkoły artystycznej oraz wprowadzenie druku suplementu do dyplomu ukończenia szkoły artystycznej. Wynika to z usunięcia z druku dyplomu ukończenia szkoły artystycznej danych o wynikach egzaminu dyplomowego oraz o klasyfikacji końcowej lub wynikach egzaminów eksternistycznych.
Suplement do dyplomu ma zawierać informacje o:
- poświadczeniu uzyskanych ocen klasyfikacyjnych,
- ocenach z egzaminów eksternistycznych i egzaminu dyplomowego,
- profilu wykształcenia absolwenta.
mLegitymacja także dla uczniów szkół artystycznych – termin jeszcze nieznany
Rozporządzenie ma także na celu dostosowanie do przepisów ustawy o aplikacji mObywatel, zwłaszcza w zakresie wydawania mLegitymacji szkolnej. Przy czym w tym zakresie nowe przepisy majją wejść w życie w terminie ogłoszonym w komunikacie Ministra Cyfryzacji z uwagi na konieczność wdrożenia rozwiązań technicznych w aplikacji „mObywatel”. Termin ten nie jest jeszcze znany.
Ujednolicenie druków świadectw w szkołach artystycznych i nie tylko
W projekcie ujednolicono jednocześnie następujące druki:
- świadectw promocyjnych dla uczniów klas I–III szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne;
- świadectw promocyjnych dla uczniów klas szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne, odpowiadających klasom IV, V i VII szkoły podstawowej;
- świadectw promocyjnych dla uczniów klasy szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne, odpowiadającej klasie VI szkoły podstawowej;
- świadectw promocyjnych dla uczniów klas szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne w zakresie klas I-III liceum ogólnokształcącego;
- świadectw promocyjnych dla uczniów szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne;
- świadectw ukończenia szkoły artystycznej;
- świadectw klas programowo najwyższych szkól artystycznych dla uczniów, którzy nie ukończyli tych szkół artystycznych;
- dyplomów ukończenia szkoły artystycznej;
- arkuszy ocen ucznia.
Źródło:
- Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych
Opracowanie: Michał Kowalski