Na konferencji prasowej poświęconej prezentacji wyników tegorocznych matur i założeń nowej formuły egzaminu, która zacznie obowiązywać w 2015 r. minister edukacji podkreśliła, że nowa formuła matury ma służyć podniesieniu poziomu kształcenia. W konferencji wziął także udział dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Artur Gałęski oraz Prof. dr hab. Zbigniew Marciniak.
Do 2014 r. maturzyści będą kształceni wg starej podstawy programowej, jednak treść zadań maturalnych w obecnych egzaminach już kładzie większy nacisk na umiejętności i rozumowanie.
W niezmienionym kształcie pozostanie obowiązkowa część egzaminu maturalnego, na której rozstrzyga się, czy maturzysta zdał maturę. Składa się na nią:
Ocenianie przygotowanej wcześniej prezentacji maturalnej będzie zastąpione przez ocenę umiejętności tworzenia przez maturzystę wypowiedzi ustnej na temat wylosowanych podczas egzaminu pytań. Jest to jedna z kluczowych umiejętności, którą, zgodnie z nową podstawą programową, uczeń powinien opanować na lekcjach języka polskiego.
Dalsza część egzaminu maturalnego służy pomiarowi umiejętności maturzysty dla celów rekrutacyjnych do szkół wyższych. Dlatego, podobnie jak dotychczas, maturzysta będzie sam wskazywał przedmioty dodatkowe, z których chce zdawać egzamin.
Te egzaminy służą zmierzeniu, w jakim stopniu jest on przygotowany do studiów i dlatego nie mają określonego progu zdawalności.
Ponieważ w zreformowanej szkole ponadgimnazjalnej każdy uczeń będzie miał obowiązek uczyć się wybranych przedmiotów na poziomie rozszerzonym, wszystkie egzaminy maturalne w tej części matury będą przeprowadzane tylko na jednym poziomie - w oparciu o wymagania, określone w podstawie programowej dla poszczególnych przedmiotów w zakresie rozszerzonym. Zapewni to lepszą porównywalność kandydatów w procesie rekrutacji na poszczególne kierunki studiów.
Źródło informacji:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń