W ostatnich dniach czerwca i na początku lipca opublikowano kolejne projekty rozporządzeń MEN. Sprawdzamy, co nowego planuje ustawodawca.
projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i stanowisko dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej (z 11 czerwca 2019 r.)
Termin wejścia w życie: 1 września 2019 r. |
Nowelizacja jest konsekwencją zmiany struktury szkolnictwa i wprowadzeniem egzaminu ósmoklasisty, a także egzaminu zawodowego. Dlatego planowane jest rozszerzenie zakresu dodatkowych wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora Komisji Centralnej i dyrektora komisji okręgowej, o znajomość regulacji prawnych dotyczących przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu zawodowego. |
projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki (z 6 czerwca 2019 r.)
Termin wejścia w życie: następny dzień po ogłoszeniu (projekt został już skierowany do podpisu premiera) |
Rozporządzenie zakłada ustanowienie Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki. Do zadań Pełnomocnika będzie należało analizowanie obowiązujących przepisów prawa i istniejących rozwiązań w zakresie wychowawczej funkcji szkół i placówki, w szczególności przepisów prawa i rozwiązań dotyczących wspomagania przez szkołę i placówkę wychowawczej roli rodziny, przeanalizowanie propozycji zgłaszanych przy „Okrągłym stole” edukacyjnym w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki oraz przygotowanie propozycji nowych rozwiązań prawnych i inicjatyw w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, w tym projektów programów rządowych w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki oraz profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. Pełnomocnik będzie również mógł wnosić do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, opracowane przez siebie projekty dokumentów rządowych, wynikające z zakresu jego działania. |
projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (z 19 czerwca 2019 r.)
Termin wejścia w życie: 1 września 2019 r. |
W projekcie przewidziano następujące zmiany:
|
projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (z 18 czerwca 2019 r.)
Termin wejścia w życie: 1 września 2019 r. |
Uchylone zostaną regulacje dotyczące łączenia klas w szkołach zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej. Kwestie te będą bowiem uregulowane w innych aktach prawnych. |
projekt rozporządzenia MEN w sprawie wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach polskich oraz w publicznych szkołach i zespołach szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej (z 17 czerwca 2019 r.)
Termin wejścia w życie: 1 września 2019 r. |
Konieczność wydania nowego rozporządzenia jest konsekwencją zastąpienia szkolnych punktów konsultacyjnych szkołami polskimi. Generalnie utrzymano dotychczasowy stan prawny. Przewidziane zostały jedynie następujące nowości:
umożliwione będzie wypłacanie dodatku walutowego również w euro (EUR), w przypadkach uzasadnionych zapewnieniem siły nabywczej pieniądza, na pisemny wniosek nauczyciela. |
projekt rozporządzenia MEN w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (z 3 lipca 2019 r.)
Termin wejścia w życie: 1 września 2019 r. |
Najważniejsze rozwiązania:
|
projekt rozporządzenia MEN w sprawie powierzenia Ośrodkowi Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi oraz szkołami i zespołami szkół w Polsce i za granicą, a także wykonywania w odniesieniu do nich zadań organu prowadzącego, oraz zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli tych szkół (z 28 czerwca 2019 r.)
Termin wejścia w życie: 1 września 2019 r. |
Zgodnie z projektem MEN powierzy ORPEG oprócz dotychczasowych zadań, tj. sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkolnymi punktami konsultacyjnymi (które z dniem 1 września 2019 r. stają się szkołami polskimi) oraz szkołami i zespołami szkół w Polsce i za granicą, oraz wykonywania w odniesieniu do nich zadań organu prowadzącego – dodatkowo zadania związane z awansem zawodowym nauczycieli tych szkół. |
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń