ZUS nie zaprzestał dotychczas wysyłki decyzji waloryzacyjnych drogą pocztową. Niemniej jednak niebawem należy się spodziewać zmiany przepisów w tym zakresie.
Na stronie ZUS pojawiło się ogłoszenie, że decyzje o waloryzacji rent i emerytur nie będą w roku 2021 r. rozsyłane pocztą tradycyjną do emerytów. W związku z tym większość emerytów nie dostarczyła decyzji do szkoły. W konsekwencji dyrektorzy mają problemy z naliczaniem odpisów dla nauczycieli emerytów i pobierających świadczenia kompensacyjne.
W praktyce bardzo często szkoły opierają się na wysokości świadczeń z zeszłego roku z ewentualnym ich przeliczeniem w oparciu o wskaźnik waloryzacji 104,24%. Musimy jednak mieć na względzie, że nie jest to rozwiązanie regulowane prawem.
1 lutego 2021 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (UD175), przewidujący m.in. rezygnację z obligatoryjnego doręczania przez organy rentowe decyzji waloryzacyjnych drogą pocztową.
Wspomniany projekt ustawy był do tej pory przedmiotem konsultacji publicznych i dopiero z dniem 12 maja br. został skierowany do Sejmu. Oznacza to, że przepisy dotyczące zaprzestania wysyłki decyzji waloryzacyjnych drogą pocztową nie zostały dotychczas uchwalone (ich wejście w życie planowane jest na 2022 r.).
Projekt ustawy w aktualnym brzmieniu przewiduje rozwiązanie, zgodnie z którym od 1 stycznia 2022 r. decyzje. waloryzacyjne i dotyczące tzw. 13 emerytury doręczane będą z urzędu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS świadczeniobiorcom posiadającym taki profil.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń