Centralna Komisja Egzaminacyjna opracowała materiały dotyczące przestrzegania zasad obowiązujących na sprawdzianie, egzaminie gimnazjalnym i egzaminie maturalnym. Dyrektor CKE zachęca dyrektorów szkół do zorganizowania zajęć z uczniami, którzy przystępują do egzaminów na temat przestrzegania zasad w czasie ich trwania.
TEMAT: Jakich zasad trzeba przestrzega na sprawdzianie?
CEL OGÓLNY: przekonanie uczniów, że powinni samodzielnie rozwiązywać zadania egzaminacyjne.
CELE SZCZEGÓŁOWE - po zajęciach uczeń:
METODY ZAJĘĆ:
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie scenek, które zaprezentują ich zachowania w czasie klasówek, egzaminów, np. uczeń, który korzysta z przygotowanych ściąg, z telefonu komórkowego, ściąga od kolegi/koleżanki, rozwiązuje zadania samodzielnie.
Uczniowie prezentują przygotowane scenki i jednocześnie omawiają zachowania niewłaściwe w sytuacji egzaminacyjnej.
Nauczyciel przedstaw a uczniom argumenty dlaczego powinni samodzielnie rozwiązywać zadania egzaminacyjne, np.:
Nauczyciel zaprasza uczniów do dyskusji na temat zachowania się na sprawdzianie, uczniowie podają argumenty, dlaczego ich zadaniem warto samodzielnie rozwiązywać zadania egzaminacyjne.
Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie krótkich haseł promujących nieściąganie na sprawdzianie.
Nauczyciel prezentuje uczniom plakat (materiał przygotowany przez CKE), jak powinni zachowywać się w trakcie czekającego ich sprawdzianu.
TEMAT: Ściąganie nie jest trendy!
CEL OGÓLNY: uświadomienie uczniom, że ściąganie na egzaminach jest zachowaniem nieetycznym i powoduje szkody w procesie uczenia się
CELE SZCZEGÓŁOWE — po zajęciach uczeń:
Nauczyciel prosi uczniów o wypełnienie krótkiej anonimowej ankiety dotyczącej ściągania na klasówkach, egzaminach itp.
Przykładowe pytania |
Tak |
Nie |
Trudno powiedzieć |
Czy w trakcie nauki w gimnazjum ściągałeś(aś) na klasówkach / sprawdzianach |
|||
Czy w trakcie nauki w gimnazjum spotykałeś(aś) się z sytuacją, że inni uczniowie ściągali na klasówkach / sprawdzianach |
|||
Czy Ty lub Twoi koledzy odpisywali zadania zadania domowe? |
|||
Czy w trakcie nauki w gimnazjum ściągałeś(aś) materiały z Internetu i podpiswałeś(aś) je swoim nazwiskiem? |
|||
Czy powyższe sytuacje są dla Ciebie normalne, nie budzą oburzenia? |
Podejście do ściągania
Nauczyciel rozdaje uczniom po dwie karteczki, żółtą i czerwoną, aby wpisali wady (kartka czerwona) i pozorne „zalety” (kartka żółta) ściągania. Uczniowie tworzą dwa plakaty, które w końcowej fazie obrazują jedynie wady ściągania.
Uczniowie w trakcie dyskusji starają się przekonać oponentów, że w trakcie nauki w szkole nie powinni wspierać zachowań sprzyjających ściąganiu.
Nauczyciele prezentuje (na podstawie plakatów CKE) zasady właściwego zachowania się w trakcie egzaminu gimnazjalnego.
TEMAT: Jestem dorosły — nie ściągam!
CEL OGÓLNY: uczynienie uczniów odpowiedzialnymi za to, że powinni samodzielnie rozwiązywać zadania egzaminacyjne
CELE SZCZEGÓŁOWE — po zajęciach uczeń:
1. Nauczyciel prezentuje przykłady wypowiedzi dotyczących ściągania, zaczerpnięte z Internetu, np.:
„W naszym kraju nadal panuje przyzwolenie społeczne na kwestie ściągania. Badania CBOS wykazały, że tylko 28 proc. Polaków ostro potępia tego typu zachowanie, natomiast 58 proc. nie ma nic przeciwko stosowaniu niedozwolonych pomocy dydaktycznych na egzaminach czy klasówkach. Co więcej, część nauczycieli sądzi, że wysiłek włożony w opracowanie ściąg może przynieść efekty w postaci... poszerzenia wiedzy ucznia! Pracownicy polskich szkół zgodni są co do jednego — przygotowanie bryków może pomóc w usystematyzowaniu materiału, jednak ich wykorzystanie jest zdecydowanie niemoralne i powinno być konsekwentnie zwalczane! Wyjątek stanowią niektóre egzaminy na uczelniach wyższych (przede wszystkim na kierunkach ścisłych), kiedy dopuszcza się korzystanie z książek, skryptów czy tabel ze wzorami, gdyż tam liczą się kompetencje, a nie suche fakty."
„Zdecydowanie bardziej restrykcyjnie podchodzi się do problemu ściągania w krajach anglosaskich. Angielskie określenie „cheating" oznacza po prostu oszustwo. W USA każda próba skorzystania z niedozwolonej pomocy na egzaminie kończy się wydaleniem z uczelni i niechlubnym wpisem do akt. Wyrzucony student może mieć poważny problem ze znalezieniem nowej placówki edukacyjnej - komisje rekrutacyjne są szczególnie wyczulone na udokumentowane próby oszustwa w aktach kandydatów. Konsekwencje okazują się często dalekosiężne i uniemożliwiają zdobycie wymarzonej pracy czy karierę naukową. Mimo to, aż 60 proc. uczniów szkół gimnazjalnych i 70 proc. studentów przyznaje się do jakiejś formy ściągania. Podczas testów często pomagają im sami nauczyciele, pragnący poprawy wyników swoich wychowanków! Z kolei w krajach azjatyckich (np. Korei Południowej) problem praktycznie nie istnieje z uwagi na grożące restrykcje. Uczeń przyłapany na oszustwie podlega karom cielesnym, częściej jednak zostaje wydalony ze szkoły. W Chinach zdarzył się nawet przypadek wyroku skazującego na więzienie w zawieszeniu za korzystanie ze ściąg podczas egzaminu. Także w krajach skandynawskich ściąganie traktowane jest jako wykroczenie. Bardziej liberalne okazały się władze Uniwersytetu Sewilskiego, które uznały, że student przyłapany na oszustwie nie może zostać wyproszony z sali, gdyż jest to niezgodne z prawem do odbycia egzaminu”.
Źródło: http://www.t-mobile-trendy.pl/artykul,748,sciagac_czy_nie,trendy,3.html
2. Nauczyciel zaprasza uczniów do dalszej pracy z wykorzystaniem metody metaplanu, która pozwoli ocenić, dlaczego tak jest w naszym kraju i co należy zrobić, aby zmienić taką sytuację.
Uczniowie pracują metodą metaplanu, tzn. przygotowują plakat, który opisze jakie działania należy podjąć, aby uczniowie nie ściągali na egzaminach. Liderzy prezentują wyniki pracy swojej grupy. Przykładowe rozwiązania:
Jak jest?
Nauczyciel omawia wyniki pracy, zwraca uwagę na stereotyp przyzwolenia społecznego na ściąganie w trakcie egzaminów, odpisywanie zadań, ściąganie gotowców z Internetu itp.
Uczniowie podsumowują zajęcia, krótkim zdaniem: Jestem dorosły i nie ściągam, bo...
Nauczyciel prezentuje plakat CKE, jak zdający powinni zachować się na egzaminie.
Plakaty do wykorzystania przy prowadzeniu zajęć można pobrać ze strony internetowej CKE: www.cke.edu.pl
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń