Czy uczniowie chcący skorzystać z pomocy psychologa, logopedy czy terapeuty mogą to robić w czasie swoich lekcji, czy tylko przed lub po lekcjach? Sprawdź, w jakich godzinach należy zapewnić wsparcie nauczycieli specjalistów w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego (art. 109 ust. 1 pkt 1 Prawa oświatowego).
Szkoła musi podjąć działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego. Dotyczy to m.in.
Dyrektor, organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną, musi stosować zasady wynikające z przepisów prawa, których przestrzeganie kontroluje w ramach nadzoru pedagogicznego. Dyrektor między innymi odpowiada za:
W związku z tym dyrektor musi zapewnić przede wszystkim każdemu uczniowi warunki realizacji podstawy programowej, w wymiarze określonym w ramowym planie nauczania. Żaden z uczniów nie może być pozbawiony prawa do uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych przeznaczonych na realizację podstawy programowej. W związku z tym zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być organizowane wyłącznie poza czasem obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W przeciwnym razie dojdzie do naruszenia prawa dziecka do edukacji, a dodatkowo naraża dziecko na trudności w uczeniu się z uwagi na brak dostępu do treści przekazywanych przez nauczyciela podczas lekcji i generuje potencjalnie dalsze trudności dziecka w związku z uczeniem się.
Z jednej strony wynika to z prawa dziecka do edukacji na zasadach dotyczących wszystkich uczniów, z drugiej z obowiązku szkolnego nałożonego na dziecko i zobowiązania szkoły do realizacji podstaw programowych i ramowych planów nauczania, z uwzględnieniem każdemu uczniowi optymalnych warunków uczenia się.
Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa powinny być określone w statucie szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 4 Prawa oświatowego). W związku z powyższym w szkole powinny być ustalone zasady, kto sprawuje opiekę nad uczniem, po zajęciach ze specjalistą – również w sytuacjach, gdy zajęcia te są organizowane przed i po zajęciach edukacyjnych.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń