Czy przepisy dopuszczają, aby uczniowie, którzy ze względu np. na sytuacje losowe (złamanie nogi, choroba), uczestniczyli w zajęciach online? Czy w takich sytuacjach rodzic może poprosić, aby uczeń brał udział w zajęciach poprzez platformę online w trakcie, gdy reszta klasy uczestniczy w lekcji stacjonarnie? Sprawdzamy, co o tym mówią aktualne przepisy.
Zgodnie z przepisami zajęcia w szkole zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
Zawieszenie zajęć prowadzonych w sposób tradycyjny następuje w przypadkach i trybie określonych w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć dyrektor organizują dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Realizowane są one:
Transmisja zajęć nie jest wskazana z uwagi na dobra osobiste nauczycieli i uczniów przebywających w sali szkolnej. Nie bez powodu w salach, w których odbywają się zajęcia lekcyjne, nie stosuje się środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (art. 108a ust. 3 ustawy Prawo oświatowe).
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być organizowane w oddziałach, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, grupie międzyklasowej lub grupie wychowawczej (§ 4 rozporządzenia MEiN z 2 września 2022 r.). Nie przewidują one możliwości prowadzenia zajęć zdalnych dla jednego ucznia. Realizowanie zajęć w formie indywidualnej możliwe jest w przypadku:
Jeżeli dziecko z powodu choroby lub z innego względu nie może uczestniczyć w zajęciach w szkole, to prawo oświatowe przewiduje możliwość realizacji obowiązku szkolnego w formie nauczania indywidualnego. Podstawą do wydania tego orzeczenia przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną jest zaświadczenie lekarskie, w którym lekarz stwierdza, że stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia mu uczęszczanie do szkoły. Powinno ono zawierać uzasadnienie, w jaki sposób sytuacja dziecka powoduje jego czasową niezdolność do nauki w grupie oraz określać czas trwania indywidualnego nauczania (§ 6 ust. 5 i § 15 rozporządzenia MEN z 7 września 2017 r.).
Podstawę prawną do zorganizowanie zdalnego nauczania uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania stanowi przepis art. 125a ust 16a ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z nim dyrektor szkoły, na wniosek rodziców i w porozumieniu z organem prowadzącym umożliwia uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, realizację zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania. O podjętej w tej sprawie decyzji i sposobie realizowania zajęć z uczniem dyrektor musi poinformować organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń