O tym, jakie formy współdziałania z rodzicami organizuje przedszkole i z jaką częstotliwością każda z tych form ma być realizowana, decydują zapisy statutu. W przypadku, gdy ustalone formy nie sprawdzają się, nie spełniają oczekiwań rodziców i nauczycieli, pojawia się potrzeba zastosowania nowych rozwiązań. W takiej sytuacji rada pedagogiczna może przygotować projekt zmian z propozycją zastąpienie niektórych jego przepisów.
Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola nie stanowią jednorodnej grupy. Są tacy, którzy słuchają nauczycieli, rozmawiają, współpracują, ale także tacy, którzy wiedzą wszystko najlepiej, krytykują działania przedszkola i nauczycieli i nie chcą z nimi współpracować. Przedszkole musi jednak współpracować ze wszystkimi rodzicami, bo za organizację tej współpracy jest odpowiedzialne (art. 44 ust. 2 pkt 4 UPO).
Formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami powinien określać statut przedszkola. Powołując się na ustawowy obowiązek wspomagania przez przedszkole wychowawczej roli rodziny oraz określony przepisami zakres zadań nauczycieli zobowiązujący ich do współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, należy stwierdzić, że dążenie do ograniczania kontaktów z rodzicami nie jest właściwe, a całkowite zrezygnowanie z organizowania z nimi zebrań niemożliwe.
Współpraca rodzic – nauczyciel oraz wspólny dialog pomiędzy nimi jest niezbędny do tego, by sprawnie przebiegał proces wychowania i nauczania. Kiedy formą kontaktów pomiędzy nauczycielem a rodzicami stają się konflikty i podejmowane przez nauczyciela próby spokojnych rozmów, wyjaśnień i znalezienia kompromisu nie przynoszą oczekiwanych efektów, nauczyciel powinien zgłosić problem do dyrektora przedszkola lub poprosić o pomoc specjalistów w poznaniu asertywnych technik komunikowania się, porozumiewania się w trudnej sytuacji oraz nauczenia się pozyskiwania rodzica, jako partnera w pracy wychowawczej.
Zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań należy do zadań dyrektora. Zmianie kontaktów z konfliktowymi rodzicami na pozytywne, nastawione na wspólne dobro, oparte na wzajemnym zaufaniu i partnerstwie oraz pozytywnej motywacji do wspólnego działania może pomóc:
Z wnioskiem skierowanym do rady pedagogicznej o dokonanie zmian w statucie przedszkola publicznego nie mogą występować nauczyciele. Może to zrobić:
Procedura zmian jest taka sama jak procedura tworzenia nowego statutu. Uchwalenie zmian do statutu przez radę szkoły lub radę pedagogiczną następuje w formie uchwały.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń