Zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków z dnia 7 czerwca 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1120), papierowe legitymacje mogę być wydawane tylko do 12 lipca 2024 r. Po tym terminie będzie obowiązywać tylko legitymacja w formie karty plastikowej, której wirtualnym uzupełnieniem będzie mLegitymacja w aplikacji mObywatel.,
Sposób 1. Zamówić gotowe e-legitymacje w firmie specjalizującej się w druku legitymacji PCV dla oświaty. To rozwiązanie ma wiele zalet m.in.:
brak konieczności ponoszenia wysokich kosztów zakupu urządzeń
odpowiedzialność za poprawność wydruku ponosi Wykonawca
brak konieczności obsługi dodatkowych urządzeń w szkole
dostęp do zawsze aktualnych blankietów
brak konieczności zaopatrywania się w materiały do druku
brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów szkoleń i serwisów
zyskujesz dostęp do szczegółowych rejestrów wydanych legitymacji, generatora pliku XML dla mLegitymacji, gotowe protokoły odbioru, dostęp do bieżących informacji.
Od czego zacząć ?
Zarejestruj placówkę lub zaloguj się na stronie https://legitymacje.loca.pl Konto może być założone przez dowolnego pracownika szkoły posiadającego upoważnienie dyrektora placówki.
Wygeneruj umowę powierzenia danych osobowych. Skorzystaj z generatora umów dostępnego po zalogowaniu w naszym systemie.
Wprowadź dane uczniów oraz zdjęcia. Wgraj dane z pliku CSV lub EXCEL oraz zeskanowane zdjęcia lub dodaj pojedynczo.
Złóż zamówienie. Dodaj produkty do koszyka, wybierz rodzaj dokumentu sprzedaży oraz formę płatności i potwierdź zamówienie.
Terminy realizacji: w okresie niskiego sezonu (1 listopad - 15 sierpnia) od 3 do 7 dni,
w okresie wysokiego sezonu (15 sierpnia - 30 października) od 7 do 14 dni. Największe obłożenie jest od 15 września do 15 października.
Sposób 2. Drugą opcją jest zakup drukarki do samodzielnego druku oraz niezbędnych komponentów. W celu wydrukowania samodzielnie legitymacji potrzebne są:
Drukarka do karty PCV np. MAGICARD RIO 300 https://e-legitymacja.pl/drukarka-do-e-legitymacji.html .
Oprogramowanie do personalizacji BADGE MAKER w wersji BASE. To zaawansowane narzędzie do generowania wydruków na kartach plastikowych. Posiada opcję importu danych z pliku CSV raz EXCEL oraz import zeskanowanych zdęć w formacie jpg.
Szablony druku dla e-legitymacji.
Taśma termosublimacyjna (odpowiednik tonera). Pozwala na wydrukowanie od 300 do 450 szt. z jednej taśmy.
Karty czyszczące. Niezbędne w celu okresowej konserwacji.
Puste blankiety do e-legitymacji. Są to druki ścisłego zarachowania. Ich wykorzystanie wymaga prowadzenia ścisłego rejestru. Każdy z nich posiada serię i numer.
Hologramy.
Zalety tego rozwiązania:
Niezależność.
Możliwość wydania „od ręki” duplikatu legitymacji.
Brak powierzenia danych osobowych zewnętrznej firmie.
Brak kosztów wysyłki, w szczególności przy zapotrzebowaniu na pojedyncze legitymacje.
Możliwość wykorzystania drukarki do druku Legitymacji Nauczyciela lub innych dowolnych kart np. identyfikatorów pracowników.
Wady:
Wysoki koszt początkowy.
Samo się nie wydrukuje – niezbędny jest przeszkolony pracownik szkoły który zajmie się drukiem.
Mimo braku powierzenia danych osobowych zewnętrznej firmie, zostaje kłopotliwy problem zużytej taśmy termosublimacyjnej. Po jej wykorzystaniu, zostaje na niej odcisk nadrukowanych danych, przez co taśma taka nie może być wyrzucona do kosza nawet jako materiał PCV.
Konieczność stałego zaopatrzenia w materiały do druku i ewentualny serwis urządzania.
Niezbędne jest samodzielne wykonywanie kopii zapasowych programu.
Konieczność prowadzenia ewidencji posiadanych i wykorzystanych blankietów.
W przypadku zmian przepisów określających wzór e-legitymacji, istnieje ryzyko konieczności zniszczenia niewykorzystanych blankietów.
Warto wiedzieć.
E-Legitymacja szkolna jest dokumentem publicznym kategorii 3, określonym przepisami Ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych. (Dz.U.2024 poz. 564).
Jednym z istotniejszych dla samodzielnego druku zapisów, wskazanej wyżej ustawy, jest rozdział 7. w brzmieniu:
Przechowywanie blankietów dokumentów publicznych oraz dokumentów publicznych
Art. 43. [Wymagania wobec pomieszczeń przeznaczonych do przechowywania dokumentów publicznych i ich blankietów]
Blankiety dokumentów publicznych przechowywane w miejscu ich personalizacji lub indywidualizacji oraz dokumenty publiczne przechowywane w miejscu ich wydawania zabezpiecza się przed dostępem osób nieuprawnionych, utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.
Pomieszczenie, w którym są przechowywane dokumenty publiczne oraz blankiety tych dokumentów, jest zamykane, a dostęp do tego pomieszczenia mają wyłącznie osoby upoważnione. Jeżeli to pomieszczenie znajduje się na parterze, okna zewnętrzne są zabezpieczone:
szybami odpornymi na przebicie lub rozbicie lub
stalowymi żaluzjami albo siatkami stalowymi, lub
okratowaniem.
Pomieszczenie, o którym mowa w ust. 2, przeznaczone także do wydawania dokumentów publicznych posiada wydzieloną część, w której są przechowywane dokumenty publiczne, zabezpieczoną przed dostępem osób nieuprawnionych.
Dokumenty publiczne, o których mowa w art. 5 ust. 4, oraz blankiety tych dokumentów mogą być przechowywane w innym pomieszczeniu niż określone w ust. 2, jeżeli są przechowywane w szafie metalowej zamykanej lub w sejfie, do których dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione.
Dostęp do pomieszczenia, o którym mowa w ust. 2, oraz do wydzielonej części pomieszczenia, o której mowa w ust. 3, a także do szafy metalowej zamykanej lub do sejfu, o których mowa w ust. 4, jest rejestrowany.
Rejestrowanie dostępu, o którym mowa w ust. 5, może polegać na zamontowaniu systemu kontroli dostępu do pomieszczenia, o którym mowa w ust. 2, i wydzielonej części pomieszczenia, o której mowa w ust. 3, lub prowadzeniu rejestru wejść i wyjść do i z tego pomieszczenia oraz prowadzeniu rejestru wydawania i zwrotu kluczy do tego pomieszczenia i szafy metalowej zamykanej lub do sejfu, o których mowa w ust. 4.
Art. 44. [Ewidencjonowanie dokumentów publicznych i blankietów tych dokumentów]
Dokumenty publiczne będące drukami ścisłego zarachowania oraz blankiety tych dokumentów są ewidencjonowane. Ewidencje dokumentów publicznych i blankietów tych dokumentów oraz dowody ich przekazania i odbioru zabezpiecza się przed dostępem osób nieuprawnionych w sposób przewidziany w art. 43.
Artykuł sponsorowany
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń