Nauczyciele nadal mogą zdobywać kwalifikacje w drodze studiów podyplomowych. Organizacja takich studiów została jednak uporządkowana w nowych przepisach. MEiN wyjaśnia, na jakich zasadach nauczyciel może zdobyć kwalifikacje w ramach studiów podyplomowych.
W myśl przepisów o szkolnictwie wyższym studia podyplomowe mogą prowadzić:
Nie mogą być to jednak podmioty w likwidacji.
Z drugiej strony prowadzenie studiów podyplomowych nie wymaga zgody Ministra Edukacji i Nauki. Co więcej, MEiN nie dokonuje merytorycznej oceny programu takich studiów. Nie ma też żadnego oficjalnego rejestru studiów podyplomowych prowadzonego na szczeblu krajowym. Dostępny jest natomiast wykaz podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce, w tym uczelni publicznych i niepublicznych, instytucji naukowych.
W przypadku studiów podyplomowych przygotowujących do zawodu nauczyciela (kwalifikacyjnych) szczegółowe rozwiązania znajdziemy w nowych standardach kształcenia w zawodzie nauczyciela. Reguluje je rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Istnieje możliwość organizacji studiów podyplomowych online. Warunki takich studiów określają wspomniane standardy. Przy czym praktyki zawodowe muszą być zorganizowane w każdym przypadku stacjonarnie.
Ministerstwo Edukacji i Nauki wskazało także, w jakich przypadkach nauczyciel może uzyskać kwalifikacje w drodze studiów podyplomowych.
Zakres studiów podyplomowych |
Dla kogo |
przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć |
absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć |
Studia II stopnia rozpoczętych przed rokiem akademickim 2019/2020 na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć |
|
studia I i II stopnia lub jednolite studia magisterskie w zakresie języka regionalnego na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania określone w podstawie programowej tego języka |
|
przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne do nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu |
absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć; |
przygotowanie merytoryczne, psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne |
absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania odpowiadające wymaganiom ogólnym określonym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć – w przypadku nauczyciela przedmiotu lub nauczyciela prowadzącego zajęcia, |
absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program nie określał efektów uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujących treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć – w przypadku nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych lub nauczyciela praktycznej nauki zawodu; |
|
przygotowanie merytorycznego i dydaktyczne do nauczania kolejnego przedmiotu lub prowadzenia kolejnych zajęć dla posiadających przygotowanie merytoryczne, psychologiczno-pedagogiczne, w zakresie podstaw dydaktyki i emisji głosu oraz przygotowanie dydaktyczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć absolwentów |
absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program określał efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania odpowiadające wymaganiom ogólnym określonym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć, |
absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów, których program nie określał efektów uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujących treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć, |
|
absolwenci studiów I lub II stopnia według:
na kierunku studiów, których program obejmował wymagania odpowiadające wymaganiom ogólnym określonym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć. |
|
przygotowanie pedagogiczne do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa |
absolwenci studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia |
przygotowanie psychologiczno-pedagogicznego i dydaktyczne do nauczania języka obcego |
absolwentów studiów I stopnia, studiów II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku studiów:
|
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń