Upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie kompetencji informatycznych to najważniejsze priorytety MEN w roku szkolnym 2016/2017. Oprócz kierunków realizacji polityki oświatowej resort wyznaczył także główne kierunki działań z zakresu nadzoru pedagogicznego i monitorowania. Podpowiadamy, jakie będą priorytety oświatowe w zbliżającym się roku szkolnym.
Jak co roku na podstawie art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty minister edukacji narodowej określiła kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. W roku szkolnym 2016/2017 są to:
1) Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród
dzieci i młodzieży.
2) Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach
i placówkach.
3) Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
4) Podniesienie jakości kształcenia zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez angażowanie pracodawców w proces dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego obejmują:
W zakresie kontroli:
1) w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych – „Prawidłowość organizacji i funkcjonowania biblioteki szkolnej”,
2) w publicznych technikach i zasadniczych szkołach zawodowych – „Realizacja kształcenia dualnego w ramach praktycznej nauki zawodu”,
3) w publicznych przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych – „Zgodność z przepisami prawa przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli na rok szkolny 2017/2018.”
W zakresie ewaluacji:
Ewaluacje problemowe (60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym) – w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, placówkach kształcenia ustawicznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego – w zakresie wymagań:
1) „Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”,
2) „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”.
Ewaluacje problemowe w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego (40% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym).
W roku szkolnym 2016/2017 monitorowanie obejmie:
1) „Sposób realizacji zadań z zakresu upowszechniania czytelnictwa, rozwijania kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży w szkole podstawowej i gimnazjum”.
2) „Liczbę uczniów technikum i zasadniczej szkoły zawodowej realizujących kształcenie dualne w ramach praktycznej nauki zawodu”.
3) „Organizację pracy świetlicy w szkołach podstawowych i gimnazjach, w tym specjalnych”.
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń