Minister Edukacji Narodowej ustalił kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020. Sprawdź, jakie zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego będą realizować kuratorzy oświaty w zakresie kontroli, ewaluacji i monitorowania.
W ZAKRESIE KONTROLI |
|
(typ placówki) |
(zakres) |
Publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe |
„Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach”. |
Szkoły ogólnodostępne i integracyjne |
„Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania |
Publiczne poradnie psychologiczno – pedagogiczne |
„Zgodność z przepisami prawa wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie dotyczącym organizacji zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz opinii w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.” |
Publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe |
„Zgodność oferty kształcenia zawodowego z nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego”. |
W ZAKRESIE EWALUACJI (60% - ewaluacje problemowe, 40% ewaluacje w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego) |
|
Przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego oraz oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych |
- „Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”; - „Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”; - „Rodzice są partnerami przedszkola”. |
Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe (dla dzieci i młodzieży) |
- „Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”; - „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”; - „Rodzice są partnerami szkoły lub placówki”. |
Szkoły dla dorosłych |
- „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”; - „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”. |
Biblioteki pedagogiczne |
- „Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki”; - „Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju”; - „Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi”. |
W ZAKRESIE MONITOROWANIA |
|
Publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe |
„Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole”. |
Szkoły podstawowe ogólnodostępne i integracyjne |
„Przechodzenie uczniów ze szkół ogólnodostępnych do szkół specjalnych”. |
Przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe |
„Wspieranie potencjału rozwojowego uczniów i stwarzanie warunków do ich aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym”. |
Publiczne szkoły podstawowe |
„Prowadzenie działalności innowacyjnej”. |
Publiczne i niepubliczne szkoły policealne |
„Wdrażanie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego w zakresie warunków realizacji kształcenia w zawodzie”; |
Wszystkie typy szkół |
„Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych”. |
- Pismo Ministra Edukacji Narodowej z 3 lipca 2019 r. (DKO-WNP.4092.51.2019.DB).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148) – art. 60 ust. 3 pkt 1.
Opracowanie: Anna Trochimiuk
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń