Zbliża się termin składania wniosków o organizację zajęć wspomagających na kolejny rok szkolny (wnioski do 25 czerwca br.). W związku z tym resort edukacji opublikował na swojej stronie najczęściej pojawiające się pytania i odpowiedzi dotyczące organizacji tych zajęć.
W jakich szkołach mogą być realizowane zajęcia wspomagające uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego?
Zajęcia wspomagające mogą być organizowane w szkołach:
podstawowych, w tym szkołach podstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do klas IV-VIII tych szkół,
ponadpodstawowych, w tym szkołach ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do wszystkich klas tych szkół,
artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego – dla uczniów uczęszczających do klas szkół artystycznych odpowiadających klasom IV-VIII szkoły podstawowej i wszystkim klasom liceum ogólnokształcącego.
Kto decyduje o wykorzystaniu i organizacji godzin tych zajęć dla uczniów?
Decyzja o wykorzystaniu i organizacji zajęć należy do dyrektora szkoły, który w uzgodnieniu z radą pedagogiczną ustala przedmiot lub przedmioty, które będą realizowane w ramach zajęć wspomagających, biorąc pod uwagę potrzeby uczniów wszystkich oddziałów oraz możliwości organizacyjne szkoły. Dyrektor decyduje również o powierzeniu realizacji zajęć wspomagających nauczycielom zatrudnionym w szkole.
Czy zajęcia wspomagające mogą myć prowadzone w formie zdalnej?
Nie, zajęcia wspomagające muszą być prowadzone w bezpośrednim kontakcie z uczniami (nie mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość). Również w przypadku uczniów, którzy spełniają obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art. 37 ustawy Prawo Oświatowe, zajęcia wspomagające muszą być prowadzone w szkole.
Jak prawidłowo wyliczyć przysługującą szkole liczbę zajęć wspomagających?
Maksymalna liczba godzin zajęć wspomagających zaplanowanych do realizacji w okresie od 31 maja 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. nie może przekroczyć iloczynu liczby oddziałów szkolnych, wynikającej z danych SIO, według stanu na dzień 31 marca 2021 r., i 10 godzin zajęć wspomagających (z tym że w przypadku szkoły podstawowej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej do liczby oddziałów nie wlicza się oddziałów klas I-III szkoły podstawowej lub klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom I-III szkoły podstawowej). Podając planowaną liczbę zajęć wspomagających należy brać pod uwagę oddziały podstawowe (według stanu na 31 marca tego roku), czyli oddziały klas, w których realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego / podstawa programowa kształcenia w zawodach.
Organizowanie nauczania w klasach łączonych w szkole podstawowej, jak również liczba uczniów w klasach - nie mają wpływu na sposób ustalenia przysługującej szkole maksymalnej liczby godzin zajęć wspomagających.
Pozostałe pytania:
W jakich szkołach nie organizuje się zajęć wspomagających?
Czy zajęcia wspomagające organizuje się dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych?
Z jakich przedmiotów organizuje się zajęcia wspomagające dla uczniów?
Czy są przedmioty „priorytetowe” w ramach tych działań?
Czy można nie obejmować zajęciami wspomagającymi klas IV-VI, a pulę przeznaczyć na klasy VII-VIII?
W jaki sposób dyrektor szkoły informuje rodziców uczniów o możliwości uczestnictwa w zajęciach wspomagających?
Czy wymaga jest pisemna forma deklaracji uczestnictwa ucznia w organizowanych w szkole zajęciach wspomagających z danego przedmiotu lub przedmiotów?
Jak zaplanować organizację zajęć wspomagających w szkole podstawowej, w której nauczanie jest organizowane w klasach łączonych?
Czy liczba uczniów w oddziałach, dla których mogą być organizowane zajęcia wspomagające ma wpływ na przysługującą szkole liczbę godzin zajęć wspomagających?
Czy liczba uczniów w oddziałach, dla których mogą być organizowane zajęcia wspomagające ma wpływ na organizację zajęć wspomagających?
Czy zmiany w liczbie oddziałów, dla których mogą być organizowane zajęcia wspomagające między rokiem szkolnym 2020/2021 a rokiem szkolnym 2021/2022, mają wpływ na przysługującą szkole liczbę godzin zajęć wspomagających?
Czy zmiany w liczbie uczniów, dla których mogą być organizowane zajęcia wspomagające między rokiem szkolnym 2020/2021 a rokiem szkolnym 2021/2022, mają wpływu na organizację zajęć wspomagających?
Strona internetowa Ministerstwa Edukacji Narodowej: https://www.gov.pl/web/edukacja
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń