Ministerstwo Edukacji Narodowej w specjalnym komunikacie podjęło się wyjaśnienia zmian w systemie oświaty dotyczących dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Co do zasady zmiany te postępują tak jak w przypadku szkół ogólnodostępnych.
Co do zasady w nowych ustawach reformujących system oświaty uwzględniono dotychczasowe rozwiązania prawne dotyczące dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Oznacza to, że
Zaproponowano też, by uczeń niepełnosprawny (posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego) oraz uczeń szkoły w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich – miał możliwość przedłużenia okresu nauki w szkołach nowego typu. I tak:
Ustawodawca nie przewiduje zmian w przebiegu procesu przekształcania szkół specjalnych i integracyjnych. Mają one przebiegać tak, jak w szkołach ogólnodostępnych. W związku z tym absolwent gimnazjum, w zależności od rodzaju niepełnosprawności, będzie mógł od 1 września 2017 r. kontynuować naukę w:
MEN informuje również o pracach nad podstawami programowymi w 6 zawodach pomocniczych, dedykowanych uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Dzięki tym zawodom uczniowie będą mieli możliwość uzyskania zawodu, który w przyszłości mogliby wykonywać zyskując samodzielność zawodową na rynku pracy i niezależność finansową. Prace obejmują następujące zawody:
Zawody te zostaną wprowadzone do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa wyższego.
Ustawodawca pracuje również nad nowymi rozwiązaniami, które mają zmierzać do podniesienia jakości wsparcia udzielanego uczniom w procesie kształcenia i wychowania. Istotą tych rozwiązań jest odejście od modelu medycznego opartego na rozpoznaniu medycznym (np. przyporządkowaniu do określonej grupy i rodzaju niepełnosprawności na podstawie rozpoznania lekarskiego lub diagnozy psychologicznej i na tej podstawie wnioskowania o potrzebach) na rzecz modelu społecznego, opartego na analizie funkcjonowania dziecka i wynikających z tego potrzeb w zakresie zarówno wsparcia dziecka, jak dostosowania środowiska zewnętrznego (dostosowanie warunków nauczania – likwidacja barier architektonicznych, dostosowane miejsce pracy, odpowiednie pomoce dydaktyczne, metody pracy dydaktycznej i wychowawczej itp.).
Nowy model diagnozy funkcjonalnej ma być oparty nie tylko o analizę danych o indywidualnych cechach dziecka, ale również danych o barierach i zasobach w jego środowisku, z uwzględnieniem informacji z różnych źródeł (lekarz, szkoła, czy pomoc społeczna). Nowością będzie również wykorzystanie Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia – wersji dla dzieci i młodzieży (ICF-CY).
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń