Z tego artykułu dowiesz się czy gmina wypłaca przedszkolom niepublicznym oprócz podstawowej dotacji także kwoty wynikające z wagi P52 i wagi P53 oraz czy wypłaca inną dotację na dzieci 6-letnie i starsze uczęszczające do przedszkola.
Zadania oświatowe jednostek samorządu terytorialnego w zakresie:
Natomiast:
Szczegółowe zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej wynikają z corocznie wydawanego rozporządzenia. Sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2021 określa rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 18 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2021. Rozporządzenie to zawiera algorytm podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2021. Zgodnie z tym rozporządzeniem ustalona w ustawie budżetowej na rok 2021, po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – część oświatowa składa się z:
Pieniądze z subwencji są dzielone między poszczególne samorządy na podstawie tzw. algorytmu podziału subwencji oświatowej. Punktem wyjścia w algorytmie jest tzw. standard A, czyli kwota, jaką samorząd dostaje na każdego ucznia. Ustalony jest systemem wag, czyli mnożników, dzięki którym kwota na jednego ucznia wzrasta zależnie od typu i specyfiki szkoły, placówki lub potrzeb ucznia, np. związanych z jego niepełnosprawnością. Kwoty subwencji wyliczane są według danych z roku bazowego, tj. roku poprzedzającego rok budżetowy (por. art. 2 pkt 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego).
Zgodnie z ww. przepisami jednostce samorządu terytorialnego przysługuje subwencja również na zadania pozaszkolne, które obejmują zadania związane z prowadzeniem:
– w odniesieniu do dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym.
Subwencja nie jest przyznawana jednostce samorządu terytorialnego na wszystkich wychowanków przedszkoli, stąd też ustawodawca zdecydował o dotowaniu jednostek samorządu terytorialnego w celu dofinansowania wydatków związanych z realizacją zadań w zakresie wychowania przedszkolnego. W art. 53 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych ustawodawca wprost postanowił, że jest to dotacja dla jednostek samorządu terytorialnego.
Samorząd dostaje subwencję i z niej wypłaca szkołom i przedszkolom dotację
Jak już wskazano, subwencja przysługuje jednostce samorządu terytorialnego. Natomiast szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego otrzymują dotację oświatową wypłacaną przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego. Dotacje są wypłacane z subwencji oświatowej, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Dotacje przyznawane są na każde dziecko uczęszczające do szkoły (placówki, przedszkola) prowadzonej przez podmioty niesamorządowe. Wskazanie przez ustawodawcę, że dotacja wypłacana jest na każde dziecko, oznacza, że dotacja przyznawana jest na faktyczną liczbę uczniów uczęszczających do szkoły (przedszkola, placówki) w roku budżetowym, na który przyznana jest dotacja oświatowa.
Zasady przyznawania dotacji dla przedszkoli niesamorządowych zostały określone w art. 16, art. 17 oraz art. 34 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Z przepisów tych wynika, że na wszystkich wychowanków przedszkola, w tym też na wychowanków w wieku 6 lat niebędących uczniami niepełnosprawnymi, przedszkole niepubliczne otrzymuje wyłącznie dotację wynikającą z podstawowej kwoty dotacji (75% PKD).
Dotacje dla niepublicznych przedszkoli są przekazywane, jeśli spełnione zostaną przez organ prowadzący przedszkole warunki określone w art. 34 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Zasadą jest, że dotacja jest przekazywana w 12 częściach. Zauważyć należy, że o ile jednym z warunków otrzymania dotacji jest przekazanie organowi dotującemu, w terminie do 30 września roku bazowego informacji o liczbie uczniów, to dotacja przekazywana jest na faktyczną liczbę uczniów uczęszczających do przedszkola. Jeśli w ciągu roku liczba dzieci ulegnie zmianie, to i dotacja ulegnie stosownej zmianie.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, wskazać należy, że subwencja i dotacja są wyliczane w inny sposób. Subwencja przeznaczona jest dla jednostki samorządu terytorialnego, a dotacja przyznawana i wypłacana jest przez jednostkę samorządu terytorialnego jednostkom oświatowym prowadzonym przez osoby fizyczne i prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego. Część oświatowa subwencji ogólnej jest wyliczana na podstawie danych z roku bazowego, natomiast dotacja wypłacana jest na aktualną liczbę uczniów, a nie na uczniów z roku bazowego. Natomiast dotacja, o której mowa w art. 53 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, przekazywana jest jednostce samorządu terytorialnego, a nie przedszkolom niepublicznym.
Zatem gmina nie wypłaca przedszkolom oprócz podstawowej kwoty dotacji kwot wynikających z wagi P52 i wagi P53 ani też nie wypłaca innej dotacji na dzieci 6-letnie i starsze uczęszczające do przedszkola niepublicznego.
Z przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wynika zasada, że dotacja dla niepublicznych przedszkoli przysługuje na każde dziecko, bez rozróżnienia wieku tego dziecka. Zatem dotacja na wychowanków przedszkoli niepublicznych, które ukończyły 6 lat i więcej, jest przekazywana w tej samej wysokości i na tych samych zasadach co na pozostałych wychowanków przedszkoli (por. art. 17 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).
Zmiany w podziale subwencji oświatowej w roku 2022 przewidują m.in. więcej środków dla mniej zamożnych gmin czy też nowy sposób naliczania niektórych wag w podmiotach leczniczych i domach wczasów dziecięcych. Sprawdzamy, co jeszcze przewiduje projekt rozporządzenia.
Zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 (projekt z 4 listopada 2021 r. – stan na dzień oddania publikacji do druku) w przyszłym roku wysokość subwencji ma być uzależniona od:
Zmiana jest związana m.in. ze zwiększoną liczbą absolwentów klas VIII SP (dzieci, które wcześniej rozpoczęły edukację w szkole podstawowej w związku z tzw. reformą 6-latka oraz którzy od września 2022 r. rozpoczną naukę w szkołach ponadpodstawowych).
Szacuje się, że w 2022 r. finansowy standard A wyniesie ok. 6.118 zł. W stosunku do roku 2021, w którym finansowy standard A wynosi 6.069 zł, wzrośnie on o ok. 0,8%, tj. o ok. 49 zł.
W projekcie uwzględniono nowy sposób naliczania wagi wiejskiej tak, że powiązano dotychczasową wagę z tzw. wskaźnikiem zamożności JST. W zakresie JST, dla których wskaźnik zamożności jest mniejszy lub równy 1,4 lub które otrzymują część wyrównawczą subwencji ogólnej, proponuje się, aby wartość wagi wynosiła 0,4.
Podwyższenie wartości wagi P3 z poziomu 0,15 do 0,25, tj. o 67% ma się przełożyć na wzrost subwencji oświatowej na ucznia z poziomu ok. 988 zł do 1.650 zł. Celem tych zmian jest wzmocnienie wsparcia szkół w zależności od zamożności JST i wielkości szkoły.
Zmiana polega na zwiększeniu środków naliczanych na podstawie zdanego przez ucznia lub słuchacza egzaminu zewnętrznego. Natomiast zmniejszone będą środki naliczane za uczestnictwo w zajęciach. Jest to kontynuacja rozwiązania wprowadzonego w poprzednich latach.
Zaplanowano zmiany w sposobie wyliczenia danych w przypadku szkół i placówek takich jak:
Zwiększono wartości wagi naliczanej na uczniów w oddziałach przygotowawczych z 0,3 na 0,4. W wyniku aktualnych wyzwań dotyczących kształcenia osób przybywających z zagranicy spowodowanych kryzysem migracyjnym zwiększono środki naliczone na ucznia w oddziale przygotowawczym o ok. 589 zł na ucznia.
Pozostałe zmiany planowane w rozporządzeniu:
1) zmieniono sposób finansowania oddziałów wojskowych w taki sposób, że zróżnicowano obecną wagę w zależności od typu szkoły, w której utworzone są te oddziały,
2) zwiększono wartość wagi naliczanej na wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych z wartości 6,5 na 7,8,
3) zmieniono sposób uwzględniania liczby etatów nauczycieli do wskaźnika Di, w taki sposób, że do etatów subwencyjnych (nauczyciel dyplomowany) wliczone zostały osoby niebędące nauczycielami zatrudnione na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe,
4) zmieniono wartości wskaźnika wydatków rzeczowych oraz wydatków płacowych dla pracowników administracji i obsługi Wr z 0,20 na 0,25,
5) zmieniono sposób finansowania oddziałów przygotowania wojskowego,
6) zaktualizowano zawody w wagach dedykowanych dla szkół zawodowych.
DO ZAPAMIĘTANIA | |
1. | Samorząd otrzymuje subwencję na każdego ucznia. |
2. | Kwoty subwencji wyliczane są według danych z roku bazowego, tj. roku poprzedzającego rok budżetowy. |
3. | Samorząd otrzymuje subwencję na zadania pozaszkolne na dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym. |
4. | Subwencja nie jest przyznawana jednostce samorządu terytorialnego na wszystkich wychowanków przedszkoli. |
5. | Subwencja i dotacja są wyliczane w inny sposób. |
6. | Dotacje przyznawane są na każde dziecko uczęszczające do szkoły (placówki, przedszkola) prowadzonej przez podmioty niesamorządowe. |
7. | Dotacja przyznawana jest na faktyczną liczbę uczniów uczęszczających do szkoły (przedszkola, placówki) w roku budżetowym, na który przyznana jest dotacja oświatowa. |
8. | Na wszystkich wychowanków przedszkola, w tym też na wychowanków w wieku 6 lat niebędących uczniami niepełnosprawnymi, przedszkole niepubliczne otrzymuje wyłącznie dotację wynikającą z podstawowej kwoty dotacji (75% PKD). |
9. | Dotacja jest przekazywana w 12 częściach na faktyczną liczbę uczniów uczęszczających do przedszkola. |
10. | Jeśli w ciągu roku liczba dzieci ulegnie zmianie, to i dotacja ulegnie stosownej zmianie. |
11. | Gmina nie wypłaca przedszkolom oprócz podstawowej kwoty dotacji kwot wynikających z wagi P52 i wagi P53 ani też nie wypłaca innej dotacji na dzieci 6-letnie i starsze uczęszczające do przedszkola niepublicznego. |
12. | Dotacja dla niepublicznych przedszkoli przysługuje na każde dziecko, bez rozróżnienia wieku tego dziecka. |
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń