Już niebawem w życie wejdą zmiany w Kodeksie pracy dotyczące kontroli trzeźwości w szkole. Czy to oznacza konieczność dostosowania regulaminów pracy do nowych wymogów? Otóż niekoniecznie. Sprawdź, w jakich przypadkach musisz zmienić regulamin pracy.
Pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników, gdy jest to niezbędne do zapewnienia:
Chodzi tu o badanie trzeźwości przeprowadzane w szkole przez pracodawcę, przy użyciu odpowiedniego urządzenia. Analogiczne rozwiązanie dotyczy badania na obecność środków działających podobnie do alkoholu.
Z przepisu wynika, że wprowadzenie badania trzeźwości jest rozwiązaniem opcjonalnym. Pracodawca może zrezygnować z przeprowadzania wewnętrznej kontroli trzeźwości. W takiej sytuacji nadal możliwe jest zlecenie zewnętrznej kontroli trzeźwości. Jest to kontrola przeprowadzana na żądanie pracodawcy przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego, a konkretnie przez funkcjonariusza policji.
Zasady kontroli trzeźwości będą ustalane w układzie zbiorowym pracy. Jeżeli zaś pracodawca nie będzie objętym tym układem, wówczas kwestie te należy sprecyzować w regulaminie pracy. Z kolei w przypadku braku obowiązku przyjęcia regulaminu będą one przedmiotem obwieszczenia. W praktyce w szkołach i placówkach oświatowych układy zbiorowe są rzadkością i najczęściej spotyka się regulaminy.
Czy wobec tego określenie zasad kontroli trzeźwości w takim regulaminie jest obowiązkowe? Tak, ale tylko wówczas, gdy dyrektor zamierza wprowadzić wewnętrzne badanie trzeźwości. Jeżeli nie, wówczas wprowadzanie tych kwestii do regulaminu jest zbędne.
Bez odpowiednich zapisów w regulaminie pracodawca nie może przeprowadzić badania trzeźwości w szkole.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń