Tatuaże, kolczyki, oryginalna fryzura u nauczyciela – jak je oceniać? Wszystko zależy tu od okoliczności konkretnego przypadku. Sprawdź jak oceniać wizerunek nauczyciela w kontekście godności zawodu.
Kwestie wizerunku, a więc zarówno wyglądu zewnętrznego danej osoby jak i noszonego stroju należą do sfery jej prywatności, jest to kwestia wolności i prawa do wyrażania samego siebie. Ze względu na to, że jest to właśnie sfera wolności człowieka, niewiele przepisów prawa wprost ingeruje w tę sferę, narzucając jakieś wymogi czy ograniczenia. Tak rozumiany wizerunek jest to też przede wszystkim zagadnienie kulturowe. To jak wyglądamy i jak się ubieramy wynika bowiem z norm społecznych, obyczajowych.
Normy te nie są niezmienne. Z pewnością każdy z nas może dostrzec, że to jak ludzie wyglądają dziś, jak się ubierają odbiega od tego, co było normą w przeszłości. Z pewnością wpływ na to ma także moda, procesy społeczne a nawet realia gospodarcze (w przypadku tych ostatnich trzeba zauważyć, że współcześnie każdy z nas ma większe możliwości indywidualizacji własnego wyglądu ze względu choćby na różnorodność dostępnych ubrań niż w czasach gospodarki centralnie planowanej okresu PRL).
Karta Nauczyciela nie odnosi się wprost do wizerunku nauczyciela. Jedynie pośrednio można próbować wyprowadzać pewne normy dotyczące tej sfery z art. 75 ust. 1 Karty Nauczyciela. Zgodnie z tym przepisem nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6.
W jakich nauczyciel uchybia swoim wizerunkiem godności zawodu? Jakie są granice naszej akceptacji dla odmienności, chęci wyróżniania się? Trudno to stwierdzić, bowiem wszystko zależy od okoliczności indywidualnego przypadku.
Czasami jednak wygląd nauczyciela, choć nie uchybia godności zawodu, to jednak wzbudza kontrowersje np. u rodziców. W takiej sytuacji warto jest przeprowadzić z nauczycielem rozmowę na temat jego wizerunku. Rozmowa powinna dotyczyć norm panujących w tym konkretnym środowisku – społeczności szkolnej, jednakże w taki sposób, by ten konkretny nauczyciel nie poczuł się, że jest napiętnowany, że jest to jakiś objaw dyskryminacji jego osoby z uwagi na „inność” wizerunku względem tego, co prezentuje reszta nauczycieli. Być może poznanie poglądu tego nauczyciela, motywów takiego a nie innego sposobu wyrażania samego siebie ułatwi akceptację tego albo wpłynie na nauczyciela.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń